SBO JCC A Rijssen – HEC

Op donderdag 30 januari speelde onze oudste jeugd een thuiswedstrijd tegen de afdeling Haaksbergen. De derde wedstrijd in de SBO JCC A, de eerste twee eindigden in 2-2 en 0-4 in Rijssens voordeel. De opstelling bleef intact, aangezien Jan-Geert nog altijd een gat van meer dan 200 rating heeft t.o.v. de rest, wat in mei zeker niet meer het geval zal zijn. HEC, ook vorig jaar onze tegenstanders, doen het naar behoren met 2 machtpunten uit 2 wedstrijd, slechts 1 minder dan Rijssen en Minerva die nek aan nek gaan qua macht- en bordpunten.

Rectificatie: In het verslag van ronde 2 suggereerde ik dat Rijssen aan kop ging. Dat was zeker niet het geval, want de volgorde bepalen werkt als volgt: Machtpunten; bordpunten; onderling resultaat; schrappen bord 4 onderlinge wedstrijd. Op basis van het laatste (Max won zeer verdienstelijk van zijn tegenstander) stond Rijssen dus op plek 2, waar ze dus zeker niet willen staan aan het einde van het seizoen.

The game is on: Diederick wilde graag scoren op bord 3 en ging voortvarend van start. In de laatste wedstrijd had hij zijn partij als eerste gewonnen en dat lukte hem ook dit keer weer. Helaas kunnen we inhoudelijk niet ingaan op zijn partij, omdat we die niet ter beschikking hadden gekregen. Matthias opende Schots met wit en won gelijk een pion na het afruilen van het paard. Max, die nog altijd een 100 procent score heeft, speelde een ietwat minder bekende opening en begon met 1. Pf3, 2. G3. Na het afronden van zijn opening, deed zijn tegenstander een aparte move. Hij sloeg met het paard een gedekte pion en tevens kon het paard ook nog dodelijk gepend worden. Max pakte dit cadeautje gretig aan en pakte het initiatief. Op bord 1 ontstond ondertussen een leuke partij met het driepaardenspel. Na het afruilen van 2 stukken dreigde Jan-Geert met a5! de loper van zijn tegenstander in te sluiten. Na dwingend afruilen van de dame was het dan zo ver. Een compleet winnende stelling en na de open files te claimen met zijn torens was het game over, 2-0.

Matthias ontwikkelde ondertussen erg goed en won nogmaals een pion, onmiddellijk gevolgd met een loper na een foutje van zijn tegenstander. Met zijn volgende zet won hij toch echt met g3 de ‘’zet van de dag-prijs’’. Hij dreigde namelijk de dame van zijn tegenstander in te sluiten met succes. Gelijk daarop won hij met mat achter de paaltjes, staande ovatie voor zijn partij.

Max’ tegenstander daarentegen zat ogenschijnlijk nog in de wedstrijd, totdat hij in het eindspel zijn toren verloor. Max combineerde vervolgens naar de overwinning. De snelschaakpotjes eindigden allemaal in het voordeel van Rijssen, al kon Jan-Geert pas ver in het eindspel het verschil maken. Kortom een mooie dubbele 4-0 overwinning en complimenten naar de tegenstanders.

Een dag later, op vrijdag 31 januari, ontving Minerva het geplaagde WSG. Het zou een dag worden voor in de geschiedenisboeken, maar dan om een andere reden. Bij elk resultaat zou Rijssen aan kop staan, behalve bij een 4-0 overwinning. Tot groot ongenoegen geschiedde het alzo (zie SOS Netstand) en staan we dus weer tweede op basis van het schrappen bord 4 onderlinge wedstrijd.

De eerstvolgende match is, zoals het er nu naar uitziet, doorslaggevend voor de titel. Minerva-Rijssen staat na verzetten op 27-03 gepland. Bij een 2-2 eindstand heeft Rijssen de titel niet meer in eigen hand en moet het hopen dat Minerva ergens een half bordpuntje laat liggen. Nog geen week later speelt Rijssen thuis tegen WSG. Het wordt de week van de waarheid. Erop of eronder, maar liever erop en erover.

JGM