Wat kun je bij ons tijdens een clubavond verwachten?

Schaakclub Rijssen is een gezellige club waar schakers van elk niveau kunnen meedoen. Er wordt geschaakt in een interne competitie waar elke speler tegen iemand speelt met een vergelijkbaar niveau. Er wordt gespeeld met een speeltempo van 1,5 uur + 10 seconden per zet per persoon. Jeugdspelers hebben 1 uur + 10 seconden per zet per persoon en 65+ spelers hebben de keuze welk tempo zij spelen. Verder wordt er ook gespeeld in externe competities gespeeld in Overijssel tegen andere clubs in de regio zoals Holten, Almelo of Enschede. Voor meer gedetailleerde info zie de onderstaande kopjes.

Hoe ziet een gewoonlijke avond eruit?

De clubavond begint voor meeste leden met een kop koffie en een praatje of een aantal snelschaak partijen. Ondertussen worden de borden en stukken opgezet en kan er gekeken wie je tegenstander is in de interne competitie die avond. De partijen beginnen tussen 20:00 en 20:15… voor een partij heb je 1 uur 30 minuten en 10 seconden per zet. Wanneer jij of je tegenstander een jeugdspeler is of iemand met privileges om een korter tempo te spelen, dan heb je 30 minuten minder op de klok.
Na afloop van de partij wordt vaak de partij geanalyseerd of wordt er na gepraat aan de bar.

Competities die wij spelen

Interne Competitie

De competitie binnen de club noemen we de “interne competitie”. Hier wordt er gespeeld volgens het zogenaamde Keizer-systeem, dit systeem probeer zoveel mogelijk spelers van ongeveer gelijk niveau tegen elkaar te laten spelen. Dit wordt gedaan aan de ranglijst die na elke clubavond opnieuw wordt vastgesteld. Gemiddeld worden er per seizoen (september t/m juni) zo’n 35 rondes gespeeld. En wie na het spelen van de laatste ronde koploper is, mag zich clubkampioen van de Schaakclub Rijssen noemen.

Beker Competitie

Naast de onderlinge competitie organiseert de Schaakclub Rijssen ook het jaarlijks terugkerende Bekerkampioenschap. Dit is een schaaktoernooi waar ook niet-club-leden uit Rijssen aan mee kunnen doen. Via een afvalsysteem blijven er uiteindelijk 2 spelers over, die in een finale gaan uitmaken wie de wisselbeker meeneemt en zichzelf voor 1 jaar Rijssens Bekerkampioen mag noemen.

Toernooien

Naast de interne en beker competitie organiseerd de club ook een aantal toernooien, net zoals de beker competitie zijn deze ook open voor niet-club-leden.
Als eerst organiseren we jaarlijks een Snelschaakkampioenschap, hierbij is het speeltempo 7 minuten + 2 seconden per persoon per partij en worden er 7 of 9 rondes gespeeld. De winnaar ontvangt een prijsj en mag zich voor 1 jaar de beste snelschaker van Rijssen noemen!
Ook plannen we één avond vrij voor een speciale clubavond, tot nu toe is deze gebruikt om een fischer random toernooi te organiseren. Maar als club staan we open om nieuwe dingen te proberen, dus  mogelijk heb je een leuk idee die we tot leven kunnen brengen!
Als laatste hebben sinds kort de keuze gemaakt om een zomer competitie te organiseren. Dit zijn 3 extra clubavonden waarbij we geen klassieke partijen spelen, maar 3 rapid partijen me teen tempo van 10 minuten + 5 seconden per zet per persoon. Aan het einde van deze 3 avonden kan de zomer kampioen van Rijssen worden gekroond!

Externe Competitie

De Schaakbond Overijssel (SBO) organiseert een eigen competitie, waarin wij met een aantal teams meedoen.
Wanneer je namens de Schaakclub Rijssen meespeelt in de SBO-competitie, dan speel je een aantal wedstrijden in teamverband. Dit kunnen wedstrijden op de clubavond zijn, maar ook op een andere avond bij een andere club. Dit kan in de buurt zijn (Almelo of Wierden), maar ook verder weg (Enschede of Hardenberg). Kortom, leuke tegenstanders met een sterk niveau!

Afmelden

Om je af te melden voor een clubavond moet je voor 18:00  contact op nemen met de wedstrijdleider. Dit kan via e-mail of via whatsapp.

Contactgegevens wedstrijdleider:

• Telefoonnummer: 06-29602553