Wat kun je bij ons tijdens een clubavond verwachten?

De Schaakclub Rijssen is een gezellige club waar elke beginnende schaker kan meedoen, maar ook voor de gevorderde speler is er voldoende uitdaging in de onderlinge competitie.
De clubavond begint voor de meeste leden met een kop koffie en een praatje. Ondertussen wordt er gekeken wie deze avond de tegenstander in de onderlinge competitie zal zijn.
Het speeltempo is 1,5 uur per persoon voor de hele partij, jeugdspelers hebben 1 uur per persoon voor de hele partij.
Na afloop is er uiteraard tijd voor het analyseren van de partij, nog een partijtje snelschaken of gezellig napraten aan de bar.

Overigens wordt de onderlinge competitie gespeeld volgens het zogenaamde Keizer-systeem. Eén van de uitgangspunten van dit systeem is dat in elke ronde zoveel mogelijk spelers van ongeveer gelijk niveau tegen elkaar spelen. Na elke ronde wordt de ranglijst opnieuw vastgesteld. Gemiddeld worden er per seizoen (september t/m mei) zo’n 30 á 35 rondes gespeeld. En wie na het spelen van de laatste ronde koploper is, mag zich clubkampioen van de Schaakclub Rijssen noemen.

Naast de onderlinge competitie organiseert de Schaakclub Rijssen ook het jaarlijks terugkerende Bekerkampioenschap. Dit is een schaaktoernooi waar ook niet-club-leden uit Rijssen aan mee kunnen doen. Via een afvalsysteem blijven er uiteindelijk 2 spelers over, die in een finale gaan uitmaken wie de wisselbeker meeneemt en zichzelf voor 1 jaar Rijssens Bekerkampioen mag noemen.

Tot slot wordt 1x per jaar het Rijssens Snelschaakkampioenschap georganiseerd. Ook dit toernooi staat open voor Rijssenaren, die geen lid zijn van de club. Het speeltempo wordt vastgesteld op 5 of 10 minuten per persoon per partij en er worden 7 of 9 rondes gespeeld. De winnaar mag zich voor 1 jaar de beste snelschaker van Rijssen noemen!

Externe competitie (wedstrijden tegen andere clubs)!

De Schaakbond Overijssel (SBO) organiseert een eigen competitie, waarin wij met een aantal teams meedoen.
Wanneer je namens de Schaakclub Rijssen meespeelt in de SBO-competitie, dan speel je een aantal wedstrijden in teamverband. Dit kunnen wedstrijden op de clubavond zijn, maar ook op een andere avond bij een andere club. Dit kan in de buurt zijn (Almelo of Wierden), maar ook verder weg (Enschede of Hardenberg). Kortom, leuke tegenstanders met een sterk niveau!