SBO-Cup Rijssen – Nijverdal

Kopieergedrag (verslag kwartfinale SBO-Cup)

Het was alsof de tijd een seizoen lang stil had gestaan. Net als in het seizoen 2022-2023 mocht Rijssen aantreden in de kwartfinale van de SBO-Cup. Een andere overeenkomst met dat seizoen is dat alle spelers die die kwartfinale, toentertijd tegen VRIMOT, hadden gespeeld, nu weer op het strijdtoneel verschenen. Jan Willem ©, Jan-Geert, Matthias en Max namen hun plaatsen achter de 64 velden in en leken vastberaden om de eer van hun club te verdedigen. Waar de kwartfinale in het vorige seizoen uitliep op een feestje in een voetbalkantine (lees hier het verslag: https://www.schaakclubrijssen.nl/2023/02/09/sbo-beker-vrimot/), leek het dit jaar uit tegen E.N.O. in Nijverdal een erg spannende avond te worden. De hamvraag is natuurlijk of de Rijssenaren hun kopieergedrag konden voorzetten door net als vorig jaar met een solide 1-3 winst het felbegeerde halve finale-ticket te veroveren.

Ze zeggen wel eens dat mensen kuddedieren zijn. Als een grote massa begint te hollen, lijk je wel gek als je als enige stil blijft staan. Om te voorkomen dat je uit een groep gestoten wordt, kunnen mensen inderdaad kuddegedrag vertonen. Welke peptalk de Rijssense teamcaptain aan zijn spelers heeft gegeven is niet bekend, maar het feit dat alle Rijssenaren nogal traag uit de startblokken vertrokken laat niets aan de verbeelding over. Dit in tegenstelling tot de Nijverdalse opponenten, die met name op bord 1 en 3 met een moordend tempo hoog pressiespel op het bord wisten te brengen. Twee kuddes met verschillende strategieën, welke zou gaan zegevieren?

Dat de kwartfinale van dit seizoen geen exacte replica zou worden van die tegen VRIMOT bleek wel toen Jan Willem de kleurloting had uitgevoerd. Waar de Rijssense kopman vorig seizoen keer op keer de witte stukken voor zichzelf wist te bemachtigen, kregen hij en Matthias op bord 1 en 3 nu de zwarte stukken toebedeeld. Jan Willem was hier gelukkig niet van geschrokken en wist zich te herinneren dat hij in Vriezenveen de Rijssense ploeg op een 0-1 voorsprong had gezet. Omdat het kopiëren van deze wedstrijd toch al een eind gevorderd was, besloot Jan Willem om ook dit jaar het eerste bordpunt in de kwartfinale te pakken. Zijn partij tegen de Nijverdalse topper Johan op den Dries was een interessant affiche.

Jan-Geert stond al een tijdje onder druk, maar, zoals het bij veel schaakpartijen gaat, het venijn zit hem in de staart. De ex-teamcaptain wist net als in Vriezenveen een eindspel te bereiken. Toen was het een interessant toreneindspel, nu een gevalletje loperpaar tegen loper paard. Ondanks dat het er lastig uit zag trok Jan-Geert van alles uit de kast om het halfje te behalen. Weet hij het ook dit jaar te keepen?

Niet alleen Jan-Geert, maar ook Matthias stond op bord 3 onder druk. Zijn tegenstander kreeg zijn stukken op goede velden en had het betere van het spel. Gelukkig bleef Matthias kalm toen er gerekend moest worden en wist hij met een kwaliteit meer in het eindspel te komen.

Nu was het aan Max om de beslissende genadeklap uit te delen op het vierde bord. Hoewel zijn stelling er al heel snel heel goed uit zag, was Max toch pas als laatste klaar na een prachtige aanvalspartij.

Onder toeziend ook van “SOS-teamcaptain” Martijn werd de strijd in de kwartfinale in het voordeel van Rijssen beslecht. Wie had dat gedacht, wederom een 1-3 overwinning en Rijssen zit wederom in de koker voor de halve finale. De andere teams in de halve finale zijn WSG, Max Euwe en Lonneker. Mochten we Lonneker loten, dan hopen we niet op een kopie van de halve finale van vorig seizoen (2.5-1.5 verlies) 😊.