Verslag O&O – Rijssen

Op maandag 9 oktober zette het dappere team van het Rijssense vlaggenschip koers naar Kampen voor een schaakstrijd. Matthias en de onverschrokken Meulenkolk-broers kozen voor de trein, terwijl de overige vijf spelers de route per auto kwamen. Terwijl de twee kapiteins hun auto’s over de brug van Kampen stuurden en naar geschikte ligplaatsen zochten, kruisten hun wegen op een vertrouwde plek in de Rijssense cultuur, namelijk bij een kerk! De vijf schaakmatrozen begaven zich te voet naar de speelhal, hopend dat de treinreizigers niet met vertraging kampen. Gelukkig waren ze al ter plaatse en verwelkomden ze ons bij de speelhal. Daar werden de schaakborden opgesteld en de opstellingen uitgewisseld. De zeeslag op het schaakbord kon eindelijk beginnen!

Partij van Martijn na zet 18…Ld2??

De toon werd snel gezet door de kapitein van het vlagschip, Martijn, die op bord 7 zat. De openingsfase was dan ook de stilte voor de storm. Het begon als een symmetrische structuur, maar brak al snel uit in een scherp en dynamisch middenspel, waarbij Martijn zijn tegenstander snel overmeesterde. Opmerkelijk was dat zwart in deze stelling Ld2?? speelde, wat Martijn de kans gaf om met e5+ geforceerd mat in 11 zetten te krijgen. Hoewel de mat werd gemist, ging zwart alsnog snel ten onder in de volgende 5 zetten. Dit bracht Rijssen op een voorsprong van 1-0.

Partij van Matthias na de zet 22…Pf6

Op bord 1 stuurde Matthias het schip en had hij volledige controle over de partij. Na een indrukwekkende opening waarbij Matthias twee pionnen opofferde voor het initiatief, volgde een meesterlijke zet. In de rechter stelling verraste Matthias zijn tegenstander met een schitterend kwaliteitsoffer, Txf6!! Hiermee opende hij als het ware de sluizen voor al zijn stukken om de zwarte koning, die nog steeds in het centrum stond, aan te vallen. Kort daarna gaf zijn tegenstander op, en zo leidde Rijssen met 2-0.

Partij van Max na de zet 13…Te8

Max bevond zich in hetzelfde bootje als Matthias, met volledige controle over zijn partij en in staat om de fouten van zijn tegenstander, Berd Ekkelboom, genadeloos af te straffen. Dit bracht hem in de linker positie waar het leek alsof zwart een dodelijke aftrekaanval op de witte dame had, maar in plaats daarvan had zwart zelf problemen na de zet dxc6! Max had de wind in de zeilen en won snel een kwaliteit en daarna de partij. Hiermee stond Rijssen op een indrukwekkende voorsprong van 3-0!

Jan-Geert was ondertussen op ramkoers om zijn titel als derde speler van Rijssen te verdedigen. Deze strijd vond plaats op bord 4 en verliep intens. Na een dynamisch middenspel wist Jan-Geert het schip niet op koers te houden en bevond hij zich in een eindspel met een toren en loper tegen een dame. Na een aantal zetten besloot Jan-Geert om toch toe te geven dat hij verloren stond en gaf daarmee de partij op. Dit bracht de stand op 3-1.

Partij van Maarten na de zet 21…a5??

Hetzelfde lot lag in het verschiet voor Maarten nadat hij in deze stelling een stuk opofferde met Lxb5!? en door een miscalculatie het niet kon terugwinnen. Hoewel de resulterende stelling niet slecht was voor wit, maakte Maarten later een fout waardoor hij niet één maar twee stukken achter stond. Ook hij verloor snel nadat zijn broer de hoop had opgegeven. Hiermee kwam de score op 3-2.

Vaak wordt gezegd: “Na regen komt zonneschijn”, en dat bleek hier ook het geval te zijn, want Jan Willem was ons anker in de storm. Hij verzekerde het match punt voor Rijssen na een heftige strijd die beide kanten op kon gaan. In de onderstaande positie speelde Jan Willem d4! Waarna zijn tegenstander, Jarno Visscher, opmerkte: “Hoe kom je erop?” gevolgd door de opmerking: “Dat was als een compliment bedoeld.” Hoewel d4 nog niet direct tot winst leidde, was dit het begin van het einde voor Jarno, en gaf hij later op met de woorden: “Ik kan nog wel doorspelen, maar ik geloof er niet meer in.” Hiermee verzilverde Jan Willem de voorsprong, en stond het 4-2 voor Rijssen.

Partij van Jan-Willem na de zet 19.Thf1

Daarna waren er nog twee mannen aan boord om te strijden voor het laatst benodigde halfje om de overwinning voor Rijssen veilig te stellen. Dit waren Daan op bord 8 en Arjen op bord 6, beide spelers verkeerden in zware tijdnood en stonden vrij passief.
Arjen zonk als eerste weg, overweldigd door een scherpe opening en een intens middenspel dat hem diep in de tijdnood bracht. Hoewel ik graag een lichtpuntje uit deze partij had willen halen, bleek Arjen in deze uitdagende zee van zetten moeite te hebben om zijn koers te behouden. Zijn tijdsdruk speelde een grote rol bij zijn ondergang. Hierdoor kwam de stand op 4-3 in het voordeel van Rijssen, als een schip dat ondanks de ruwe zeeën standhoudt.

Partij van Daan na de zet 41.Dh4?!

Daan was onze laatste hoop, onze laatste kans om nog een overwinning binnen te halen. Hoewel Daan vrijwel de hele partij in een lastige positie verkeerde, gaf zijn tegenstander hem uiteindelijk een kans om het gelijk te trekken door in de rechter stelling g5 te spelen! Hiermee konden de dames geruild worden en stond het witte paard slecht op h5. Helaas miste Daan deze zet en na enkele zetten met het paard verloor hij plotseling een stuk, waarna hij al snel de partij opgaf.

Zelfs na de veelbelovende voorsprong van 3-0 slaagde Rijssen 1 er niet in de overwinning veilig te stellen. Het team heeft echter getoond dat het net als een vlagschip op zee veerkrachtig is en zal blijven strijden in de volgende wedstrijden.

afb11
afb1