SOS Achttallen Rijssen – Hardenberg

Code kraken in de Vechtstreek

Op vrijdagavond 9 februari stond de kraker op het menu. Een uitwedstrijd in het noordoosten van Overijssel. Een clash van jewelste. Vorig jaar stond dit onderonsje in de laatste ronde van de SOS-competitie ook op het menu. Toen werd het 4-4. Dat moest dit keer anders besloot de gehele Rijssense equipe tezamen. Even naar het pittoreske Hardenberg. Onderweg kon de teamcaptain wat vertellen over Rheeze. Dat ligt onder de rook van Hardenberg. Rheeze staat vooral bekend om de vele campings aan de Grote Beltenweg. Sprookjescamping de Vechtstreek is er daar 1 van. Die camping is ook benoemd tot Europese Gezinscamping van het jaar 2014! Als u ooit eens hier in de buurt bent…vergeet dan ook niet “De Oldemeyer” te bezoeken. Een mooie, rustige recreatieplas omringd door een prachtig bos. Iets verderop ligt de zandverstuiving ook nog! Prachtig stukje natuurgebied in de Vechtstreek!

We mochten vechten in de Vechtstreek. Beide bolides, chauffeurs dank!, arriveerden mooi op tijd op de speellocatie van de thuisclub: “De Pothoek”. We dachten vanavond potten te kunnen breken. Tot onze grote verrassing kwam daar opeens, met een grote glimlach, schaakvriend uit Almelo Yannic Husers opdraven. Een daverende verrassing waar sommigen enthousiast op reageerden, anderen minder enthousiast. Een kraker op bord 1. Waar Matthias K. met wit mocht aantreden tegen Yannic H. waarbij al snel een aanval op de damevleugel werd bedacht, kwam er een pikante stelling op het bord. Tijdens de analyse bleek dat Yannic compleet een mooie zet van Matthias had gemist. Matthias kon de stelling slopen en had een soort king-of-the-hill-mat. Prachtige overwinning! De verrassingsmove van Hardenberg pakte voor hen niet rooskleurig uit.

De nog altijd onbetwiste teamleider Martijn v.d. B. mocht op 6 aantreden tegen de altijd sympathieke Bernard v. L. In een najdorf met a6, dacht Martijn de preps er vlotjes uit te kunnen gooien. Hij onderschatte de kracht van de dame en besloot deze dan alsnog af te ruilen. Een rustige partij en na 25 zetten werd de vrede getekend door een remise. 1,5-0,5.

Daan Willemsen had op 7 een stelling die beide kanten op kon. Op zet 34 had Daan Lxf7+!!. Scherp gezien door de trotse chauffeur van de zwart-witte bolide. Kxf7? Dxc4+ Ke7 Te6+ Kf8 Tf4+ Bf6? Tfxf6+ Kg7 Txe8! En uiteindelijk een lekkere overwinning! 2,5-0,5. Ook Arjen Kruimer op 4 had een mooie partij met dubbele torens aan de zijkant. De toren op a2 leek zijn werk prima te doen. En Arjen, flink nadenkend, kwam er ook door! En zo zette hij Rijssen op een 3,5-0,5 voorsprong.

Jan Willem T. speelde tegen Joan op bord 2. Een gegeven Fransman mag je niet de bek kijken, en beide spelers ruilden al snel wat stukken af. Een toren eindspel en een licht stuk tot gevolg. Uiteindelijk wist JWT onder tijdnood geen venijn te vinden. En dolf hij het onderspit. Joan wou hierna wel een biertje drinken. 3,5-1,5. Ook Lesley B en Max H hadden het zwaar vanavond. Max leek een mooi offer te hebben gevonden. Maar uiteindelijk had de koning een vluchtveld. En met een stuk achter is het toch lastiger schaken. Goed gespeeld van Rutger! Een partij die er lang gevaarlijk uit zag was de partij van Lesley. Een aanval met veel pionnen op de koningsvleugel leek in de winst te resulteren. Maar een zet met nog 1 seconde op de klok bleek fataal. Na nog even wat zetjes te doen. Moest Lesley toch de zege aan de kant van de Vechtstreek laten. 3,5-3,5. Inmiddels was het al rond twaalven als plots alle ogen op de invaller van de avond vielen. Maarten had zijn tegenstander al een poos in de tas door een stuk winst. Maar de stelling was erg open. En toen onder tijdsdruk ook nog eens Lf8 werd gevonden, kon de tegenstander er al helemaal niet meer door komen. Een sensationele zege was het gevolg! Erg knap gespeeld door de jongste telg van ons toch wel relatief jonge team. Complimenten voor het team. Zo’n overwinning draag je toch samen. Respect dat Yannic nog mee wou rijden. Hij, als verrassing van de avond, werd thuis gebracht door de andere verrassing van de avond….

Rijssen staat qua MP nu gelijk met O&O op de 2e plaats. Boven hen wacht nog het sterke Max Euwe. Op donderdagavond 7 maart staat deze kraker op het menu. Maar dan in onze thuishaven,’t Honk. Komt dat zien. Zoals Jan Hein Donner ooit zei: “Alles is met schaken te vergelijken. Schaken is met niets te vergelijken.

MvdB