Wedstrijdverslag Rijssen – ZZS!

Op donderdag avond 4 april stond er voor de 8 toppers uit Rijssen weer een malse schaakwedstrijd op het programma. Een nieuwe locatie dit keer. Het is namelijk voor het eerst in de geschiedenis dat SCR en Zwolle Zuid schaakt!, overigens de enige club met een ietwat intimiderend uitroepteken in de naam, de degens kruisen. Om 18:45 vertrok er een Opel Safira waarvan ik het bouwjaar maar niet zal noemen richting de plaats van bestemming. De betrouwbare wagen bracht de 6 jonge spruiten en Lesley keurig netjes naar Zwolle. De 7e jonge spruit is op eigen gelegenheid in de zogenaamde “rattenbak” afgereisd.
Eenmaal aangekomen hebben we onder het genot van een bak koffie een woeste pot biljart mogen bijwonen. Wijkcentrum de Pol is namelijk ook thuisbasis van de gelijknamige gevreesde Biljart club de Pol. Het schijnt dat oud tegenstanders van deze doorgewinterde biljarters bij het horen van de naam nog steeds een traantje laten.
Afijn. Nadat de opstelling uitgewisseld was hebben we ons begeven naar de borden.

De eerste uitslag was die van bord 5. Arjen tegen Anthon Kluijfhout (niet uit Tirol). Arjen kwam redelijk uit de opening en had zijn witte stukken wat actiever gestationeerd dan zijn tegenstander. Op een gegeven moment dacht Arjen een mooie tactische combinatie gezien te hebben. Vol enthousiasme speelde Arjen de tactische voortzetting en toen het stof optrok miste Arjen ineens een toren. Dit bleek hem fataal te worden. 1-0 voor de thuisploeg.

Op bord 4 ging het er niet heel anders aan toe. Jeroen Auener met wit wist Lesley er van langs te geven en Lesley moest het onderspit delven. 2-0

Op bord 6 speelde Daan met de zwarte stukken tegen Yurian Harjono. Een Russische voornaam en Indonesische achternaam heb ik me laten vertellen. Dit kon dan ook alleen maar een spektakel worden. Na een rustige opening zag Daan een aanvallende zet van Yurian over het hoofd. Hierdoor moest hij met de spreekwoordelijke punt naar achteren schaken. Harjono parkeerde vervolgens het hele arsenaal aan witte stukken voor de zwarte koning. Daan verdedigde taai maar na een zeer tactische aanval waar je U tegen zegt kwam hij 2 pionnen en een kwaliteit achter te staan. Onhoudbaar dus de handdoek maar in de ring gegooid. 3-0

Bord 3 dan. Aron Kreijkes met de witte stukken tegen Emile Hoogterp. Aron kwam redelijk lekker uit de opening en stond een comfortabele pion voor. Het had er alle schijn van dat Aron hier wel een voordeeltje uit zou kunnen halen. Echter had de brommer van Aron start problemen waardoor hij in tijdnood kwam. Een onoplettend moment en 2 torens op de 1e rij later en mat was ineens niet meer te voorkomen. 4-0 voor de thuisploeg.

De eerste 4 partijen wekten niet echt de indruk dat Rijssen veel in te brengen had in wijkcentrum de Pol. Wellicht heeft het gezien hebben van zo veel angstaanjagende biljarters bij elkaar hier iets mee te maken gehad. Gelukkig hadden de resterende spelers uit Rijssen hier weinig last van.

Op bord 8 speelde Martijn met zwart tegen Jan Kruisselbrink, een sympathieke tegenstander aldus de teamleider. Een belangrijke partij voor Martijn gezien hij op het moment topscoorder van de SOS is. Hij staat een punt los dus winst zou hem, met nog 1 wedstrijd te gaan, sowieso een gedeelde topscoorder maken. In de opening ging ’t lange tijd gelijk op. Toen Jan besloot het paard af te ruilen kwam er een wat rustig middenspel. Een paar pionnen & stukken ruilen later begaf Martijn zich in een eindspel met een toren, loper en pion meer die later vakkundig werd verkwanseld. Promotie was niet meer te stoppen. 4-1. Dik tevreden met het punt en topscoorder SOS. Dit natuurlijk gelijk gaan vieren met een fris Hertog Jannetje.

Zijn buurman op bord 7 was Jan-Willem (je weet wel, die van de rattenbak). Hij speelde tegen Bert van Drongelen. Jan Willem manoeuvreerde zijn stukken dusdanig dat hij meerdere dreigingen met het paard kon opzetten. Na een aftrek aanval met schaak zou de dame van Bert verloren gaan. Dit door hebbende besloot Bert dat hij er wel genoeg van gezien had. 4-2.

Matthias op bord 1 speelde met wit tegen Jan Bongaerts. Hij had vanuit de opening een prettig speelbare stelling weten op te bouwen, echter bleek het niet eenvoudig om door de verdediging van Jan te breken. Matthias vond natuurlijk weer een mooi stuk offer dat in mat zou eindigen. Dit resulteerde in Jan die aan de noodrem moest gaan hangen. Hierdoor belandde Matthias in een dame+paard eindspel met 2 pionnen meer. Jan, optimistisch als hij is, dacht een pionnetje terug te kunnen winnen. Dit gaf Matthias echter de gelegenheid om met een dameoffer het paard te winnen, hiermee dus ook de partij!
4-3.

Last but not least. Max op bord 2. Hij speelde met zwart tegen Karel Schoenmaker. Een relatief gelijkopgaande partij. Wel had Max het loperpaar waar hij vakkundig gebruik van wist te maken. Uiteindelijk offerde max in het eindspel nog zijn loper voor de enige resterende pion die Karel nog had. Max had nu nog 2 vrije pionnen op de a en b lijn tegen een koning en een loper. Max pakte demonstratief al een dame omdat promotie niet te stoppen was. Hierop deed Karel precies het zelfde. Psychologische oorlogsvoering op z’n best. Toen Karel eenmaal zag dat promoveren de winst binnen ging slepen gaf hij op. 4-4.
Max had wel last van trillende handjes tijdens zijn partij. Het is ons nog niet duidelijk of dit nou kwam door de beangstigende biljarters waar ik het al eerder over had of toch de wetenschap dat Max nog weer in de Opel Safira naar huis gebracht moest worden.

Al met al een mooie thematische 4-4 eindstand op 04-04-24.
Wij stomen ons klaar voor de slotronde van het seizoen. Deze zal plaats vinden op 31 mei in ons geliefde Honk. Het beloofd een gezellige boel te worden.

Tot Dan!

DW