Verslag Almelo 3 – Rijssen 1 (viertallen)

Afgelopen vrijdag 8 november reisde het eerste viertallenteam, Rijssen V1, af naar Almelo, om daar het gevecht aan te gaan met het derde team van de Almelose schaakvereniging. Met een gemiddeld ratingverschil van ongeveer 50, in het voordeel van de Rijssenaren, zag het er rooskleurig voor ze uit. Voorgaand aan de wedstrijd waren de spelers, die overigens vorig jaar nog kampioen werden in de A-JeugdClubCompetitie, positief gestemd.

In het begin ging het aardig gelijk op. Op bord 1 begon als eerste een verschil in ontwikkeling te ontstaan, in het voordeel van de Almeloërs. Achteraf beschreef bord 1-speler Jan Geert Meulenkolk zijn stelling met een nogal dramatische ondertoon; ‘verloren’! Het derde bord dat bemand werd door Diederick Haase kwam na een mooi pionoffer van zijn tegenstander in redelijk gelijke stelling. Na zo’n 16 zetten kwam daar dan op het vierde bord het eerste ‘echte’ materiële verschil, waarbij Matthias Kruimer namens de Rijssenaren een loper voor kwam.

De neutrale toeschouwer was al bijna ingedommeld, toen er verdere ontwikkelingen op gang kwamen.

Arjen Kruimer die op bord twee nog een redelijk gelijk opgaande partij speelde, kreeg een remiseaanbod. Na lang nadenken besloot hij deze niet aan te nemen, waarna hij een prachtig kwaliteitsoffer speelde. Dit offer gaf hem zo veel invloed in het vijandelijke koningsgebied, dat zijn tegenstander luttele zetten later zijn hoofd moest buigen; 0-1 in het voordeel van Rijssen.

De tegenstander van Jan-Geert wist voordeel te halen uit zijn betere stelling, door op een voorsprong van twee pionnen te komen. Gelukkig wist Jan-Geert zich kranig te weren.

Ondertussen voerde Matthias de druk op het vierde bord op. Terwijl dit aan de gang was bood Diedericks tegenstander remise aan. Ondertussen was er, naast het ruilen van enkele stukken, niet veel gebeurd wat de positie een der beide heren verbeterde ten opzichte van de ander. Na een vluchtige blik op het vierde bord accepteerde Diederick deze ‘zakelijke’ remise, waarna het voor Rijssen eigenlijk niet meer mis kon gaan.

En inderdaad, na enige zetten moest Matthias’ tegenstander zich ook overgeven, wat de eerste overwinning van Rijssen dit seizoen definitief vaststelde. Toen Jan-Geert na een monsterlijke partij uiteindelijk ook nog remise wist te behalen, was het feest compleet.

Rijssen 1 neemt 2 matchpunten mee naar huis na een mooie schaakwedstrijd tegen Almelo 3, waarna het nu samen met Hardenberg 3 bovenaan staat in de poule.

MK