Wedstrijdverslag Almelo Rijssen

De vijfde ronde in de SOS-competitie betekende dat eindelijk de langverwachtte clash tussen Rijssen en Almelo plaatsvond. Op 17 februari trokken de Rijssense schakers dan ook richting Almeloos grondgebied met de intentie de volle buit, oftewel 2 matchpunten, mee naar huis te nemen. De tussenstand in klasse 1A van de SOS-competitie gaf een vertekend beeld van de krachtverhouding tussen beide teams. Rijssen stond namelijk 2 matchpunten voor op Almelo, maar dit heeft alles te maken met de sterkte van de tegenstanders die beide clubs gehad hebben. Zo heeft Almelo tegen de vier koplopers Lonneker, Hardenberg, Pallas en Max Euwe gespeeld, waar Rijssen in ronde 6 en 7 nog tegen respectievelijk Max Euwe en Hardenberg mag spelen. Kortom, een interessante strijd tussen twee middenmoters die het degradatiespook willen ontwijken.

Teamleider Martijn had al vroeg plek in de agenda’s van alle spelers geclaimd om ervoor te kunnen zorgen dat de Rijssenaren zo sterk mogelijk aan konden treden voor deze derby. Helaas moest de huidige koploper van de ranglijst vervangen worden, de keus voor deze vervanging viel op jeugdig lid Maarten. We bekijken direct een stuk van zijn partij:

Ondertussen was het al aardig laat geworden, en werd de speelzaal in ‘Wijkcentrum de Schelf’ steeds leger. De meeste partijen van de interne competitie van de Almelose schaakvereniging waren namelijk al klaar. Echter, er waren na de winst van Maarten nog 7 bloedstollende partijen voor de externe wedstrijd aan de gang. De volgende partijen die klaar waren zijn van Max en Martijn:

Na deze twee verliespartijen zag het er somber uit voor onze Rijssense strijders. Harmen wist ondertussen op bord 7 een aardige stelling op te bouwen, maar zijn tegenstander zag een mogelijkheid om eeuwig schaak te geven, iets wat gezien de tussenstand handig gespeeld is door de Almelose speler. Op bord 6 was Arjen ondertussen met zwart aan het strijden tegen de beruchte ‘Catalaanse loper’ op g2. De druk op zijn damevleugel (en met name de b7 pion) was immens en het duurde dan ook niet lang of hij beet in het stof en moest opgeven.

Bij een tussenstand van 1½ – 3½ in het voordeel van de Almelose schakers hadden de Rijssenaren in de resterende partijen door dat er nog werk aan de winkel was. Met een aantal veelbelovende posities was er echter hoop voor de Rijssenaren, met name toen Matthias zijn partij wist te winnen.

Dan nu snel naar het spektakelstuk van de avond. Op bord 4 ging de partij van Jan-Geert op en neer, een cruciale partij voor de wedstrijdstand die veel invloed zou hebben op de uitslag.

Toen iedereen een beetje van deze rollercoaster van een partij bijgekomen was, was de stand 4-3 in het nadeel van de Rijssenaren. De laatste partij die nog bezig was, was van Mark op bord 5. Mark had een aardige stelling opgebouwd tegen zijn sterkere tegenstander en er leek geen vuiltje aan de lucht. Het enige waar Mark op moest letten was zijn klok, dus iedereen keek vol spanning toe hoe de regerend clubkampioen van Rijssen het er van af zou brengen. Zoals vermeld in het commentaar bij de partij van Jan-Geert werd de wedstrijdleider tweemaal geroepen om een claim van Jan-Geert te verifiëren, deze wedstrijdleider was toevallig ook de tegenstander van Mark! Omdat de wedstrijdleider weg moest bij zijn eigen partij werd de klok op pauze gezet, wat Mark een beetje ademruimte gaf aangezien zijn tijd al naar een gevaarlijk laag punt was getikt.
Helaas voor de Rijssenaren mochten die paar ‘gratis’ minuten niet baten en moest Mark berusten in een eindspelafwikkeling met enkele pionnen minder. Zijn tegenstander wist hier handig gebruik van te maken, wist de partij dan ook op overtuigende wijze te consolideren en bepaalde de eindstand dan ook op 5-3 in het voordeel van de thuisploeg.

Helaas voor de Rijssenaren, alle moeite was voor niks en met ‘slechts’ 3 bordpunten moesten onze strijders genoegen nemen op deze enerverende (en vooral ook lange) avond in Almelo. De volgende ronde van de SOS-competitie wordt alweer gespeeld op 16 maart in thuisbasis ’t Honk tegen titelkandidaat Max Euwe, een ware uitdaging voor onze Rijssense schakers!