Wedstrijdverslag Lonneker-Rijssen (door Martijn van den Belt)

Na wekenlange voorbereiding was het dan eindelijk zover. Helaas was onze bord 1-speler niet wedstrijdfit. Maar gelukkig konden we een beroep doen op de 15-jarige Aron. Vrijdagavond 14 oktober, de uitwedstrijd naar het prachtige Lonneker. Eenmaal aangekomen bij de nostalgische ijskeet viel onze blik gelijk op de prachtige borden en stukken. We werden met open armen ontvangen. Even de opstelling noteren en we konden gaan vechten. De koelkast was ook goed volgeladen en de prijzen waren zeer schappelijk.

We konden gelijk een kop koffie of een andere verfrissing krijgen van de gasten van de thuisbasis. Enkele spelers kozen gelijk voor de groene tarwesmoothies.

Bord 1

Matthias kreeg een scherpe Siciliaan op het bord. Rokade werd niet tot noodzaak geacht. De twijfel sloeg toe nadat er enige stukken werden

geruild. Matthias kwam in tijdnoodfase, zijn tegenstander overigens ook. Een pion en een kwaliteit werden geofferd. Zoals hij hetzelf noemde kwam er een ‘meer geluk dan wijsheid-offer hetgeen hem in een benarde situatie bracht. Onder hoge druk sloeg hij een verkeerde pion waardoor het een overwinning werd voor de zwartspeler.

Bord 2

Geert, met hoodie, mocht aantreden tegen Paul. Een schaker met een titel is altijd gaaf om tegen te spelen! Maar Geert hield lang vol, gebruikte veel tijd. Maar Paul was duidelijk een paar maatjes te groot voor hem.

Bord 3

Jan-Geert dacht lang na en de tegenstander wist te benoemen dat hij het wat meer actie had verwacht. Hij wist me ook te vertellen dat hij zeker wist dat hij ging winnen. Zo kon deze partij ook snel vergeten worden.

Bord 4

Rijssens succes op bord 4! Mark won door middel van een mooie aftrekaanval. En wist de 1 op het scorebord te brengen. Heel verrassend was de overwinning niet, maar wat verrassender was: Mark was als eerste klaar!

Bord 5

Max kreeg een bijzondere opening tegenover zich. De tegenstander wist na een paar zetten zijn koning en dame om te wisselen. Hij was uitgedaagd om dit te spelen. Waardoor Max een flink voordeel kreeg. Een mooie partij met verschillende aanvallen leidden tot kansen voor beide ploegen. Max kon het voordeel niet uitbuiten omdat hij in tijdsnood verkeerde. En toen pardoes geen damewinst zag. De tegenstander zag het wel.

Bord 6

Arjen stond al vrij snel ‘niet best’. Bas is dan ook een goede speler en wist wel raad met de lopers. Door vlot te combineren stond Arjen de hele partij eigenlijk met de rug tegen de muur. Ook in deze partij delfde Rijssen het onderspit.

Bord 7

Teamleider Martijn kwam zeer goed uit de opening, maar besloot toen te aanvallend te spelen en een pion te verkwanselen in ruil voor actieve stelling, helaas bleek dit een fatale misser.

Bord 8

Onze debutant in de hoofdmacht: Aron. Hij weerde zich kranig als 15-jarig talent. Gezien de rating van zijn tegenstander was het een pittige kluif. Maar toch bleef Aron vechten en zijn vriendelijk glimlachende tegenstander gunde het deze jongen wel. Eindstand 6,5-1,5.

We willen de mensen uit Lonneker hartelijk bedanken voor de fijne avond, Buggles, Naturelchips, pittige nootjes, mooie gesprekken! Tot een volgende keer.

Donderdag 3 november speelt Rijssen haar 2e wedstrijd. En wel thuis tegen Voorst.