Verslag Rijssen 1 – Almelo 3 (viertallen)

5 maart 2020, wat begon als een dag met het jeugdsnelschaaktoernooi, sloeg al snel om naar een verbitterde strijd om in de race te blijven voor het kampioenschap. Met op bordvolgorde een Kasparov variant, een London System, een Slavische en Scandinavische verdediging beloofde het nog een interessante avond te worden.

Ondertussen toch wel uitgegroeid tot sterspeler van het team, ik heb het natuurlijk over Diederick Haase, zette zijn trend van snelle partijen voort en liep met zevenmijlslaarzen. Hij wist in een bijzondere partij een dame voor een toren te winnen in welgeteld 19 zetten, de verdienstelijk bord 3 speler is zogezegd van zessen klaar. Later bleek hier ook zijn motief voor, met de smoes ‘ik moet nog duizend-en-een dingen voor school doen’, was hij al snel met de noorderzon vertrokken.

Net zoals vorige keer tegen Almelo speelde bord 2 het gekkennummer, opnieuw gooide Arjen met een stukoffer met 2 dobbelstenen 13. De speler die normaal nooit in 7 sloten tegelijk loopt, nam hiermee wat risico. Hij draaide het dubbeltje dan ook 10 keer om voordat hij de zet speelde. Hij wist beslissend voordeel te bemachtigen en gelukkig had hij nog genoeg tijd om het af te maken. Hiermee sloeg hij 2 vliegen in 1 klap, hij wist de tussenstand niet alleen naar 2-0 te brengen, maar verlichtte ook de druk op de nog spelende borden, 1 en 4. Met het eerste matchpunt binnen beloofde het al een geslaagde avond te worden, maar toch gingen de spelers door, op 1 been kun je natuurlijk niet lopen. Met de kampioensaspiraties die volgens eigen zeggen erg realistisch zijn is één matchpunt natuurlijk niet genoeg!

Ondertussen was Matthias in het nogal sloom vorderende gevecht op bord 4 een pion voorgekomen. Voor de tot nu toe 100% winst speler (3 uit 3) een beetje karig, maar 1 pion in de hand is beter dan 8 in de lucht. Helaas was het voor Matthias moeilijk om tot 3 te tellen, hij liet zijn tegenstander ontsnappen uit een verloren stelling! Maar het bijzondere van dit team is dat het mes aan twee kanten snijdt. Als bord 4 een snel punt pakt, kan de rest het ‘af met een halfje’. Qua teamspirit zit iedereen op een lijn, want nu was het de beurt aan bord 4, Matthias bood zijn tegenstander dan ook een tactische (?) remise aan, beter een half ei dan een lege dop zullen we maar zeggen! Zijn tegenstander accepteerde het met het oog op de teamscores niet, dit gebeurde namelijk ook de vorige keer toen Rijssen haar uitwedstrijd in Almelo speelde. Met een tactische remise trok ook Rijssen daar de volle 2 matchpunten over de streep. Maar, een ezel stoot zich in ‘t gemeen geen twee keer aan dezelfde steen en dus moest Matthias het nog een tijdje vol zien te houden. Helaas voor de Almeloërs een de-escalatie, maar na 5 zetten blunderde de Almelose speler een stuk en gaf hij bijna direct op! 3-0 in het voordeel van onze Rijssense jongelingen.

Nadat deze uitslag bekend was, was ook de teamoverwinning zo zeker als 2 maal 4, want driemaal is natuurlijk scheepsrecht. Of zoals onze, nu niet mee zo Europese, westerburen zouden zeggen: ‘two is company, three is a crowd’!

Voor Jan-Geert werd het uiteindelijk geen 12 eieren, 13 kuikens. Na een partij op zijn elfendertigst, in de andere verslagen in de serie over dit team is te lezen dat dit zeker niet de eerste keer was, liep alles voor hem in het honderd met nog 1 minuut op de klok. Helaas voor Jan-Geert bleek de prachtige stelling die hij in die tijd had opgebouwd niet genoeg! Ondanks de 3-1 overwinning had Jan-Geert, de negenoog dat hij is, nog veel vieren en vijven (hij praatte echt honderd uit), maar hem werd al snel de mond gesnoerd want dit was natuurlijk 13 in een dozijn. De 25% winst speler (1 uit 4) is zogezegd het vijfde wiel aan de wagen :). Nee hoor, laten we niet al zijn prestaties over één kam gaan scheren, maar de TPR van 1300 is toch stiekem tot groot vermaak van zijn teamgenoten.

De Rijssenaren zijn na een remise tussen Hardenberg en Mat-Ador gevaarlijk dicht bij de titel! Met een voorsprong van 3 matchpunten op directe concurrent Hardenberg kan Rijssen het de volgende ronde beslissen. Een remise uit in Hardenberg is genoeg voor het kampioenschap, maar mensen, ga er maar eens aan staan! De vorige wedstrijd tegen Hardenberg trad het teamsysteem van Rijssen feilloos in werking, wat Hardenberg natuurlijk het voordeel geeft om het op een andere manier aan te pakken! Gelukkig hoeven we niet te wachten tot we een ons wegen, want de volgende wedstrijd staat alweer gepland op 17 april!

MK