Wedstrijdverslag Rijssen 1 – Hardenberg 3 (4-tallen)

Terwijl de laatste schaakpartij bij de jeugd nog niet eens was afgelopen, de kraker tussen bord 1-speler Jan-Geert Meulenkolk en bord 4-speler Matthias Kruimer was nog steeds bezig, arriveerden de toen nog toekomstige tegenstanders van de jongens in luid ornaat. Hardenberg 3 kwam voor maar één ding: de overwinning. Ze zouden het onder andere moeten opnemen tegen de nog schakende jeugdleden, die zich echter niet van plan waren tegen te laten houden door het enorme leeftijdsverschil.

De verwachtingen waren van tevoren hooggespannen. Hardenberg 3 had haar eerste wedstrijd (van Mat-Ador 2) net als Rijssen met 3-1 gewonnen. De uitslag op de twaalfde van de twaalfde zou dus bepalen wie zich voor de komende tijd koploper mag gaan noemen. Een titel die de Rijssense jongens niet graag aan zich voorbij lieten gaan, maar de partijen waren nog niet begonnen, of de Hardenbergers speelden hun zogeheten troefkaart uit: tot grote verbazing van de Rijssenaren bleek het Hardenbergse team een speciale opstelling te hebben gemaakt, volledig geanticipeerd op de opstelling die Rijssen hanteerde! Als dat maar goed gaat…

Na een kort welkomstwoord konden de wedstrijden beginnen. Alle begin is moeilijk, maar daar leek Rijssen geen last van te hebben. Na een puntgave aanval stond bord 4-speler Matthias Kruimer na enkele zetten al 2 pionnen voor. Verder stonden bord 3-speler Diederick Haase en bord 2-speler Arjen Kruimer redelijk gelijk. Jan-Geert Meulenkolk, die waarschijnlijk nog even bij moest komen van zijn zinderende overwinning op Matthias in het eindspel bij de jeugd, moest nog even warm worden en incasseerde een vervelend loper op de 6e rij.

Terwijl de eerste beslissingen bij het andere viertal (Rijssen 2), die tegen Haaksbergen speelden, al vielen, moest de machine bij onze Rijssense jeugdleden nog even op stoom komen. Ondertussen had Jan-Geert met een slimme truc de vervelende loper van zijn tegenstander geruild. Op dit bord stond het dus ook weer redelijk gelijk. Hierna duurde het een tijdje voordat de eerste grote verschillen ontstonden.

Alsof de beer ontwaakte begonnen opeens de beslissingen te vallen. In een tijdsbestek van slechts 5 minuten kwam Matthias op bord 4, naast zijn twee extra pionnen, een kwaliteit op voorsprong. Verder wist Diederick door goed spel een stuk te winnen. Bord 3 en 4 waren voor Rijssen dus goede scoringskansen, waarop Arjen anticipeerde. Door een snel remiseaanbod, terwijl hij een pion voorstond, wist Arjen het eerste halfje voor Rijssen, maar tegelijkertijd ook voor Hardenberg, over de lijn te slepen. Terwijl dit alles gaande was, maakte Jan-Geert een minuscuul rekenfoutje. Zoals hij later zelf ook zei: ‘Het paste bijna!!’ Helaas moest hij een sterkte tegenaanval met verdubbelde torens incasseren, waarbij hij enkele pionnen verloor.

Rijssen had zichzelf dus in een redelijk comfortabele positie genesteld. Het zag er rooskleurig voor de jongens uit en nadat de bord 4-speler van Hardenberg zijn rug niet meer recht kon houden, werd het voor Hardenberg erg lastig om te winnen. Toen Diederick zijn scherpe aanval uitvoerde, was er voor zijn tegenstander geen houden meer aan! Diederick walste over hem heen en maakte korte metten met het laatste sprankje hoop dat nog in de harten van de Hardenbergers was.

Helaas kon Jan-Geert na een loodzware partij niet hetzelfde doen wat hij in Almelo deed, toen dwong hij knap remise af in een verloren partij! Jan-Geert moest het hoofd buigen, maar dat kon de pret niet drukken. Rijssen staat voorlopig comfortabel bovenaan, maar er zijn nog 4 rondes te gaan. Uitdager Mat-Ador heeft Almelo een pak slaag (3,5-0,5) gegeven, dus de strijd is nog niet gestreden!