Extern A jeugd op bezoek in Winterswijk

Afgelopen vrijdag had het jeugdteam van Rijssen een uitwedstrijd tegen WSG uit Winterswijk, op papier de underdog. Het was alweer de tweede wedstrijd in de A-categorie. De eerste wedstrijd eindigde in een enigszins teleurstellend gelijkspel, waardoor de druk er dit keer extra hoog op stond. Nog een keer puntenverlies lijden zou betekenen dat het prolongeren van de titel uit zicht is. De regerend kampioen gaat immers voor de tweede titel op rij en de derde in vier jaar (winnaar in ’16-’17 en ’18-’19). Het team is t.o.v. vorig jaar met één persoon gewijzigd en bestaat uit, op volgorde van borden: Jan-Geert Meulenkolk, Matthias Kruimer, Diederick Haase en Max Hoekstra.

Na een lange rit was het dan zover, de klokken werden aangezet en we waren begonnen! Al snel waren de eerste tekenen van de veldslag te merken. Max won enkele stukken en speelde wederom een sublieme en foutloze wedstrijd. Hij had de smaak goed te pakken en verkeert in topvorm na zijn uitstekend spelende kwartfinale in de beker een dag eerder. Ondertussen had Diederick geen kind aan zijn tegenstander en had na ongeveer een kwartier al de eerste overwinning binnen geharkt. Hij kwam tot de conclusie, na uitspraken als: Dit mag niet! (en passant) en Mat! (terwijl er nog gezet kon worden), dat zijn tegenstander nog niet zo lang kennis had genomen van het spelletje. Maar zoals de grote legende Bobby Fischer ooit zei: ‘’Dat is waar het bij schaken om draait. Op de ene dag geef je je tegenstander les, de volgende dag krijg jij les van hem.’’

Al met al leek het een rooskleurig avondje te worden. Echter, niets was minder waard want op bord 2 werden er een heleboel stukken geruild en Matthias kwam zelfs een pion achter. Op bord 1 voltrok zich inmiddels pas echt een groot drama. Na geweldige moves met het paard en de dame van zijn tegenstander kon Jan-Geert ternauwernood mat voorkomen in ruil voor kwaliteit en twee pionnen en omdat daarna de dreiging nog dermate groot was, besloot hij om voor een dameruil te gaan. Bijna leek de grootste fout het team fataal te worden, (lichtelijke) onderschatting.

Toen keerde plots de wedstrijd volledig in het voordeel van de delegatie uit Rijssen. Of dat nou kwam door de zojuist gekregen consumptie, die een boost gaf aan de mentale krachten, de fouten van de tegenstanders of het voortreffelijk denkwerk van de jongens, het kwam ze wel goed uit. Max had zijn partij inmiddels winnend afgerond met een prachtige matstelling. Matthias gaf na een penning op de koning een matdreiging die enkel te voorkomen was met het offeren van de dame. Nadat zijn tegenstander niet had gezien dat hij nog een klein beetje kon terugkomen met kwaliteitswinst, gooide hij de partij in het slot en bracht daarmee de overwinning in veilige haven. Jan-Geert zag in een verloren stelling opeens een op het oog meesterlijke zet, hoewel die achteraf gewoon te stoppen viel. Een dubbele aanval koning-toren volgde, want de oplossing werd niet gevonden. Enkele tellen later volgde mat en het extra bordpunt was de kers op de taart

Zo eindigde de wedstrijd met een 4-0 overwinning en staat Rijssen A op de plek waar het aan het eind van het seizoen ook wil staan, bovenaan. Het daarop volgende snelschaakpartij eindigde met dezelfde cijfers na onduidelijkheid over het speeltempo waarna Matthias de avond besloot met de groet: ‘’See you next decade.’’ De verantwoordelijke voor deze overwinning is de vader van Diederick, zonder hem zouden we immers nooit op de plaats van bestemming zijn gekomen.

De eerstvolgende wedstrijd is op donderdag 30 januari thuis tegen HEC uit Haaksbergen, momenteel tweede. Een affiche om je vingers bij af te likken!

JGM