Wedstrijdverslag Twello-Rijssen

Logo schaakclub Rijssen

Enkele dagen na de historische verkiezingsuitslag stonden de mannen van Rijssen alweer klaar om de zwart-witte strijdvelden te bespelen. De teamleider was lopend en kwam bij het Honk tot de conclusie dat hij teveel had gesmikkeld van de spruitjesstamppot met rode paprika en rookworst gemaakt door zijn moeder. De auto van Daan stond al te ronken bij het Honk, en nadat de auto van familie Kruimer ook gearriveerd was konden 7 mannen een stint van een half uur rijden naar het prachtige Twello. De zwart-witte bolide, geheel in schaakstijl, reed als eerste weg en besloot geen pitstop te maken voor een verse set mediums. Op de harde band leidde onze chauffeur ons naar Twello. Tot grote vreugde bij de gehele Rijssense equipe leidde de navigatie ons over de Schakerweg. Hoe toepasselijk wil je het hebben! De finishvlag werd gezwaaid bij de parkeerplaats van de plaatselijke tafeltennisvereniging. Wist u trouwens dat de combinatie schaken en tafeltennis een heus NK is? Schafeltennis noemt men dat.

Er heerste een zeer ontspannen sfeer op deze mooie, koude dinsdagavond. Dat de koffie en thee gratis was lieten de Rijssense mannen en natuurlijk ook onze nieuwe vrienden uit Twello zich gelijk goed smaken. Een mooi scoutinggebouw was het onderkomen van een historische avond. Onze trouwe bord 1-speler was helaas wat vertraagd vanwege een ongeval op de snelweg. En toen ook hij 15 minuten na aanvangstijd gearriveerd was besloten de meeste Rijssenaren zich eens flink vast te bijten in de potten.

Op bord 4 maakte Aron na enkele wedstrijden weer eens zijn opwachting. In een Franse partij kon hij pardoes rond de klok van half 10 “Au Revoir” zeggen tegen zijn toren. Het werd een toren van schaamte, machteloosheid, schaakblindheid. Dit was zeker niet de eerste toren die voor blije gezichten zal zorgen. Zijn tegenstander Buijvoets zette Twello zo op een mooie 1-0 voorsprong.

Op bord 8 speelde Martijn een gewone Siciliaan, lekker rustig en niet eens heel aanvallend. Na zijn loper te hebben geruild voor een paard moest hij opeens met de punt naar achteren. “Boldog” (Hongaars voor gelukkig) begon zijn tegenstander ook te verdedigen en na een foute zet f3. Kwam er wederom een toren in het gedrang. Zijn tegenstander de heer Cuijk besloot op te geven en hem een groene tarwesmoothie aan te bieden. 1-1.

Invaller Lesley speelde op bord 5 tegen een sterke tegenstander. In de vrieskou speelde Wobbe een puike pot tegen onze verdienstelijke schaker. Na enkele positionele schermutselingen kwam Lesley zomaar 2 pionnen achter. “Niemals aufgeben” zal Lesley op z’n Niemanns gedacht hebben. En hij keepte zo een belangrijke remise.

Op alle andere borden werd inmiddels wel enigszins duidelijk dat het een lange avond ging worden in het prachtige scoutinggebouw. Arjen besloot in overleg met de teamleider dat een remise wel prima zou zijn. Zijn tegenstander was er vast niet Rouw(horst)ig om. Er wordt wel eens gezegd dat ‘de garnaal die in slaap valt, wordt meegenomen door de stroming’. Dus niet lui zijn, gewoon remise meenemen terug naar Rijssen. 2-2.

Daan zette dan eindelijk Rijssen voor het eerst deze avond op een fijne voorsprong, waarvoor hartelijk dank. Een mooi matbeeld met paard en toren werd ragfijn voorbereid. Waarbij Daan Hoog door de Straten reed eerder op de avond, hield hij hier de kluis mooi gesloten. Zijn tegenstander werd verslagen, en er werd (volgens mij) nog lang over doorgebabbeld in de rustige analyseruimte verderop in het prachtige scoutinggebouw ’t Holthuske’ te Twello. Mij kwam ook ter ore dat van 1946 tot 2021 café de Kroon (later hotel restaurant Taverne) de thuishaven was van de Twellose Schaakclub.

Bij de partij van Max op bord 3 werden er toch wat stukken geruild in de opening en het leek de goede kant op te vallen. Maar zijn tegenstander Hans van Bremen kwam sterk terug maar door een toren die weer eens weg werd gegeven had Max Hans op de spreekwoordelijke knieën. En zodoende werd in ieder geval 1 matchpunt alvast veilig gesteld.

Matthias leek het rustig aan te doen en zat weer flink in de denktank op bord 2. Heen-en-weer wippend met zijn been kwam er een vrijpion op het bord te staan. Wat ook resulteerde in de overwinning. Want ja, een stuk meer, dat kun je de jongste telg van de broers Kruimer wel toevertrouwen. Helaas moest meneer de Vries genoegen nemen met de tweede plek.

Jan Willems tegenstander kwam zeker niet uit Barendrecht, maar kon wel optimaal gebruik maken van het tijdsvoordeel. Of dat nou echt de reden was, waarschijnlijk wel deels, we zullen het nooit weten. Maar Jan Willem werd goed aangevallen op zijn geliefde koningsvleugel. En toen er torens en een dame aan te pas kwamen kon hij niets anders meer dan het voor gezien houden. Wat resulteerde in een toch wel enigszins verrassende nederlaag. Hopelijk komt hij het snel weer te boven. In Hongarije zouden ze zeggen: Egy fecske nem csinál nyarat. Gelukkig is het eerst nog kerst. We wensen u en jullie allemaal goede feestdagen toe. Neem trouwens even een kijkje bij de schaaknacht 28 op 29 december bij onze thuisbasis het Honk. Meer informatie kunt u vinden op onze website. https://www.schaakclubrijssen.nl/lierenshop-schaaknacht/uitnodiging-lierenshop-schaaknacht/

Rijssen sluit dit jaar af op een mooie plek net onder het podium vooralsnog. In de thuiswedstrijd tegen Raalte gaan de heren snel leren of ze in het verdere verloop naar boven of naar onderen mogen gaan kijken. Prettige jaarwisseling!