Wedstrijdverslag Rijssen-Zutphen

Het was dan eindelijk zover: een gure donderdagavond in november. De 9e om precies te zijn. Bij de Rijssense equipe regende het afmeldingen. Jan-Geert was weer eens druk met de studentenvereniging. Aron had verplichtingen rondom toetsen. Waardoor de teamleider 2 redders in nood trachtte aan te trekken. Lesley Brummelaar werd op getrommeld en de oudgediende en tevens wedstrijdleider van de interne competitie: Harmen Vosman.

Van wedstrijdspanning was weinig sprake. De heren schakers kwamen achteloos aankakken rond de klok van 8 uur. En alhoewel het voornemen was om klokslag 8 uur te beginnen, moest er nog her en der wat genummerde paarden worden neergekwakt en ook notatiebriefjes moesten van beneden worden opgehaald. Je zou toch denken dat je ook niet uit eten gaat zonder portemonnee? Enfin, de heren waren geïnstalleerd op onze vertrouwde stek in de nok van het Parochieel centrum. Na de toespraak over mobieltjes uit, gehaktbal (oh nee, dit keer vergeten!!!), opstelling, wc, rookbeleid, het welkom heten in het prachtige Rijssen wenste Martijn alle 16 schakers een voorspoedige avond.

De klokken gingen aan en onder het genot van een aantal gezangen en psalmen trokken de Rijssense ridders het strijdtoneel op. Het duurde ook niet lang voordat de eerste gure moves gegooid werden, genoeg spektakel waarvan de toeschouwers konden smikkelen!

Op bord 6 speelde Harmen met wit een mooi kort potje. Na een rustige opening kabbelde het spel rustig voort, tot Harmen met pionstoten als f4 en e5 zijn tegenstander naar achter drukte. De Zutphenaar dacht heel sluw een aftrekaanval te kunnen forceren maar toen de sluwe vos zijn paard speelde leidde dit tot 2 vorkjes her en der. Toen het materiaalvoordeel was uitgebreid tot 2 lopers gaf de sympathieke man, spelend voor Zutphen, gelijk op.

Bord 7 was het decor van een echte hoodiestrijd. Gelijke monniken, gelijke kappen zou je denken. Een petje en daaroverheen een capuchon. Daan besloot er eens goed voor te gaan zitten en verbruikte veel tijd. In het eindspel terecht gekomen zijnde dacht Daan dat een dubbele aanval wel kon en pakte gretig de toren. Zijn tegenstander benutte zodoende de open lijnen en Daan had helaas geen vluchtveld meer voor zijn koning en besloot zijn dame te geven voor een toren. Dit bleek ‘Kassa!’ Voor de Zutphenaar en had voor Daan een onplezierige nederlaag als gevolg, dit bracht de tussenstand op 1-1.

Op bord 8 speelde de in “lichte” vormcrisis (volgens sommigen) verkerende teamcaptain Martijn een goede en snelle pot. Na wat afruilen kwam er een Zutphens paard aan de rand, en dat is en blijft riskant. Er werd vakkundig geruild en dit leverde de Rijssenaar meteen 2 pionnen extra op. De tegenstander van Martijn dacht alsnog lang na over van alles en nog wat, maar na een paardvork hield Delano het wel voor gezien, strakke pot!

Op bord 5 speelde Lesley Brummelaar een zeer verdienstelijke partij, waarbij in het middenspel vakkundig pionnen afgeruild en gesnoepd werden. Nadat Lesley eerst een bloopertje maakte kon hij daarna een ‘Oh no, my Rook’ spelen en ging zijn tegenstander mat achter de paaltjes. Lesley liet zo maar eens blijken waarom de teamleider vertrouwen in hem had. Beide invallers pakten de volle buit en Rijssen stond inmiddels op een 3-1 voorsprong!

Op de hoogste vier borden was Matthias (op 2) als eerste klaar. Na een wat onconventionele openingsbehandeling door beide spelers dacht Matthias een briljant paardoffer te hebben. Zoals wel vaker was deze combinatie zo lek als een mandje, maar dit lek werd gelukkig niet gespot. De Zutphenaar, die al op respectabele leeftijd was en alsnog als de brandweer speelde, had een prima positie en een uur extra op de klok, maar na een paar in-between moves kreeg Matthias een lekker eindspel wat hij vlot uittikte.

Zijn goedlachse broer, Arjen, zat met een uitstekend humeur op bord 4. Wellicht had hij in het begin van het middelspel een pion mee kunnen snoepen, maar dit liet de Rijssenaar na. 2 Zetten later werd er remise aangeboden en geaccepteerd, dit bracht de tussenstand op 4.5-1.5 en het werd duidelijk dat de volle buit in Rijssen zou blijven.

Nu het kaf van de broodschakers gescheiden waren (alleen Jan Willem en Max waren nog bezig) werd wel duidelijk dat het een latertje zou gaan worden. De tegenstander van Jan Willem speelde erg langzaam, maar dat komt ook doordat hij flink werd aangeschroefd op het bord. De kopman van het Rijssense team lokte een paar zwaktes uit, liep met zijn koning richting de veilige damevleugel en brak de koningsvleugel met grof geweld open. Toen de rook optrok en de puinhoop van de witte stelling langzaam zichtbaar werd, ging de witspeler door zijn tijd en kon Jan Willem het volgende punt incasseren, 5.5-1.5!

Max mocht op bord 3 tegen de man die eerder in het seizoen IM Frank Kroeze had gesloopt. In lijn van sterkte is Max dan inderdaad een logische opvolger 😊. In een gesloten stelling wist Max zijn stukken naar goede velden te manoeuvreren, helaas was zijn a-pion wel gruwelijk zwak. Mondjesmaat werden er wat stukken geruild en toen leek deze marathonpartij op zijn einde te lopen. Echter, beide spelers speelden stug door en Max zijn koning maakte een flinke wandeling toen hij opgejaagd werd door de witte dame. Rond de klok van 12 liep Max helaas in een matnet en verloor hij zijn dame door een penning, wat de eindstand op een prima 5.5-2.5 bracht. Twee broodnodige matchpunten voor het Rijssense team!

De volgende match staat gepland voor eind november en wel tegen Twello! Een nieuwe locatie is altijd leuk! We zijn benieuwd waar we terecht komen en gaan ons uiterste best doen om ook deze wedstrijd tegen de nummer 10 tot een goed einde te brengen.

MK en MvdB