Onderste borden voorkomen blamage tegen Pallas Deventer

Logo schaakclub Rijssen

SC Rijssen – DSG Pallas

Nadat de datum van 21 september al wekenlang in de app galmde, was het dan eindelijk zo ver. We mochten aantreden tegen het sterke Deventer. Onze vaste waarde Aron moest zo nodig in Parijs opdraven, waardoor een beroep konden doen op de vos. De competitieleider van Rijssen wou thuis wel invallen, waarvoor we hem zeer dankbaar waren. De opstellingen werden snel uitgewisseld en nadat er een vooraankondiging werd gedaan over de schaaknacht konden de heren de degens kruisen. De koelkast was vol, hetgeen bij enkele mensen tot vreugd stemde.

Het eerste punt van de avond kwam van de teamleider. Na 2 springende paarden kwam de dame van de tegenstander zeer penibel te staan. Na even denken besloot de tegenstander ook maar eens de torens te verzetten wat het spel niet ten goede kwam. De sympathieke Henk besloot er snel een einde aan te maken waardoor Martijn de winst en pardoes de koppositie bij SCR pakt. Dit ging hij vieren met een gehaktbal en een groene tarwesmoothie.

Naast hem speelde de nieuweling in ons vlaggenschip Daan Willemsen. Een puike pot van de fysiotherapeut. Die zo te zien geen last had van krampen en gewrichtspijntjes. Want hij was de stelling van zijn tegenstander wel degelijk aan het ontwrichten. Zodanig, dat Bart Donders op donderdag, als een donderslag bij heldere hemel bliksemsnel moest toe zien dat er een kwaliteit verloren ging. 2-0 voor Rijssen!

Een blik op de andere borden leerde al snel dat er wel eens een stortbui kon komen. Harmen op 5 kwam *** te staan in de opening nadat hij gretig een pion had gepakt. In de verdrukking noemt men dat. Met de punt naar achteren zou Maurice Steijn zeggen (trainer AFC Ajax, red.) Helaas een dikke 0, dat gold ook voor Arjen Kruimer die de brommer net als zijn broer thuis had laten staan. Er werd veel tijd verbruikt en hij kwam er niet door. Op het eind probeerde Arjen nog even een matje. Maar zijn tegenstander kon gewoon weg. 2-2 stand.

Een blik op de hoge borden dan maar, Max op bord 3 had op voorhand al een zware avond. Veel zaalzicht, naast hem getergde spelers. En een hoge gerate tegenstander. Blik op oneindig en gaan zou je denken. Max werd een paar keer afgeleid omdat zijn tegenstander de tafel bijna omstootte. Maar ook net als andere teamgenoten kwam ook Max onder behoorlijke tijdsnood te staan en de pionnen werden vakkundig weggetikt. Dapper gestreden maar niet goed genoeg.

Matthias mocht op bord 1 aantreden tegen René. Vorig jaar liet de kopman van Pallas zien dat hij wel degelijk kon schaken. Na een bijzondere move-order in de opening kwam er een saai middenspel op het bord. Damezetje hier, lopermove daar, beide spelers wisten weinig te creëren. Matthias kon echter niet langer wachten en besloot het initiatief te pakken, wat op het eerste gezicht best succesvol oogde. Helaas bleef er een pionnetje op d6 hangen en kon wit daarna geforceerd de dames ruilen, waardoor er triestig eindspel overbleef. De Rijssenaar ging hier kansloos ten onder.

Jan Willem Timmerman wist er nog een remise uit te peuren. Tegen de Ajacied, wat zal hij zware weken hebben, kwam hij prima uit de opening en wist de tegenstander aardig onder druk te zetten. Uiteindelijk kwamen hier wel allebei de spelers onder tijdsdruk te staan. Ze besloten maar tot een halfje. Dat was voor de ratingpuntenbaard.

Jan-Geert, nog met zijn hoofd in de wolken vanwege een scheidsrechtersdiplomaatje, moest het opnemen op bord 4. Wat heb je nou aan een schaakscheidsrechter? We hopen dat hij er een leuke vrouw mee kan versieren. Wordt ongetwijfeld vervolgd 🙂 Omdat hij wellicht de laatste tijd veel tijd door brengt in Hengelo moest hij even acclimatiseren. Gevolg? Lastige pot. Geen potten kunnen breken en met de staart tussen de benen terug naar Hengelo. Wel fijn dat hij er weer een keer was!

5,5-2,5 verlies helaas. Iets beter dan vorig jaar. De eerste bordpunten zijn gepakt. Volgende keer hopelijk matchpunten. Maandag 9 oktober uit naar Kampen nota bene. We gaan het zien. Tot een volgende keer!

Geschreven door:

MvdB