Wedstrijdverslag Rijssen – Max Euwe

Rijssen 1 verliest nipt en blijft in gevarenzone

Het was een druilerige donderdag en onze inmiddels welbekende Rijssense achttalstrijders verzamelden weer in ’t Honk voor de laatste thuiswedstrijd van het seizoen, en wel tegen het sterke Max Euwe. Voor de gelegenheid hadden de Eeuwenaren sterke invaller Dinant Postma opgeroepen, dus toen de opstellingen werden uitgewisseld was het devies voor de Rijssenaren om de schade beperkt te houden.

Na enkele tijd spelen bleek dat dit advies wel erg pessimistisch bleek, want de Rijssenaren stonden op veel borden prima tot zelfs al gewonnen! Uitzondering hierop was bord 1, waarop Jan-Geert het opnam tegen de sterspeler van Max Euwe, Internationaal Meester Frank Kroeze. Hoewel Jan-Geert zich nog aardig door de openingsfase heen wist te manoeuvreren beet hij enkele zetten later toch in het zand, wat uiteraard geen schande is.

Op de andere borden was de strijd ondertussen ook volledig losgebarsten. Max was de eerste Rijssenaar die een vol punt binnen leek te gaan halen, hij won namelijk knap een stuk in de opening. Zijn tegenstander, met een hogere rating, probeerde het nog een hele tijd door te spelen, maar had uiteindelijk door dat dit verspilde moeite was.

Ook Martijn speelde tegen een tegenstander met hogere rating. Nadat hij in de opening wat vroege kansen liet liggen overspeelde hij zijn tegenstander compleet, die zich geen raad wist met het witte initiatief. Een knap punt voor de Rijssense teamcaptain!

Om het feest compleet te maken, wist ook Arjen zijn partij te winnen. Waar hij in het middenspel een pion verloor, wist hij goed druk op de witte stelling te houden, waarna zijn tegenstander in het pionneneindspel in de mist ging. Een mooie overwinning die de tussenstand op een verrassende 3-1 zette!

Maar hierna bleek helaas de koek op voor onze Rijssense strijders, hoewel de verschillende stellingen van onze strijders nog best kansrijk oogden. Jan Willem speelde met 2 extra pionnen in ruil voor een kwaliteit en had een kansrijke positie, maar stond onder flinke tijdsdruk. Toen alle stukken geruild werden bleef een verloren eindspel over en noteerde hij zijn eerste verliespartij van het seizoen. Ook de stelling van Harmen zag er niet onaardig uit, al was het wel lastig in te schatten wie er nou precies beter stond. Zijn sterke tegenstander had echter het beste van het spel en ook voor Harmen viel na een lange partij het doek.

De resterende partijen, van Matthias en Mark, leken echter de beslissende halfjes binnen te gaan halen wat zou zorgen voor een 4-4 uitslag. Echter, Mark wist niet de goede stukken te ruilen om in een goed eindspel te komen. Onder flinke tijdsdruk wist hij het schip niet varende te houden en strandde, wat ervoor zorgde dat hij genoegen moest nemen met een verlies. Ook Matthias had geen onaardig eindspel tegen zijn sterkere tegenstander. In een uiterst lange eindfase waarin beide spelers volledig op het increment van 10 seconden speelden had zowel wit als zwart nog winstkansen. Toen uiteindelijk de remise-haven in zich was verslikte Matthias zich en vergiste zich één tempo, waardoor het resterende eindspel verloor.

Dit brengt de eindstand op 3-5 in het nadeel van de Rijssenaren, die dus de laatste ronde nog aan de bak moeten om handhaving in de eerste klasse veilig te stellen. De slotronde is op 12 mei in Lonneker, komt dat zien!