SBO Beker Vrimot

2 februari 2023, welgeteld 58 dagen na hun stunt tegen regerend kampioen Winterswijk, mochten de Rijssense cupfighters, zoals ze zich ondertussen vol trots noemen, op bezoek bij schaakvereniging VRIMOT in Vriezenveen. Het lot voor de kwartfinale was de Rijssenaren inderdaad gunstig gezind, dit in de zin van Max Euwe werd wederom ontlopen werd. Dit betekende wel dat ze zich een weg moesten banen door de ervaren, taaie en altijd lastige schakers van VRIMOT, de fusie van Schaakvereniging Vriezenveen en M.O.T. Almelo. De Vriezenveense schakers hadden in de achtste finale met veel geweld de schakers van de Haaksbergense vereniging H.E.C. uit het toernooi gezet, er wachtte dus een lastige opdracht voor de Rijssenaren.

Over het vertrek valt eigenlijk weinig op te merken. Teamleider Jan-Geert had vooraf iedereen gewaarschuwd dat de pendelwagen stipt om half 8 zou vertrekken en dat hij niet zou wachten. Dit zorgde er (ditmaal) voor dat iedereen zowaar ruim op tijd aanwezig was en nadat we ons achterin opgevouwen hadden konden we dan, met een goede dosis zelfvertrouwen en een tikkeltje wedstrijdspanning, vertrekken richting de Vriezenveense achterlanden. Helaas voor ons hebben de Vriezenveners de straatlantaarn niet uitgevonden en in eerste instantie misten we dan ook de afslag, wat gelukkig gecorrigeerd kon worden door de verder heel bekwame chauffeur. Onderweg probeerden de andere teamleden te ontcijferen waar de afkorting DETO voor stond, maar toen ze niet verder kwamen dan ‘Door Eendracht Tot Ondergang’ was het al vrij gauw duidelijk wat het niveau van die avond zou zijn.

Toen we 19.59 de drempel van de kantine van voetbalvereniging DETO overstapten bleek dat we bijna het eerst waren. Terwijl de Vriezenveense schakers langzaam binnen kwamen druppelen werd de muziekinstallatie van de kantine alvast getest. Gelukkig bleek de schaakzaal van VRIMOT een deurtje verder te zitten, waar de diepzinnige teksten van René Karst zijn ‘Atje voor de sfeer’ minder tot de gehoorgang doordrongen. Nadat Jan-Geert de kleurloting uitvoerde bleek dat de line-up van Rijssen er precies hetzelfde uitzag als bij de stunt van WSG. Jan-Geert en Matthias hadden zwart op respectievelijk bord 1 en 3, Jan Willem en Max mochten het met wit proberen op bord 2 en 4. Humphrey Burer, de gevaarlijkste speler van de Vriezenveense hoofdmacht, vond het woord ‘fantasieopstelling’ erg toepasselijk, omdat topper Jan Willem niet op het eerste bord plaatsnam.

De partij van Jan Willem leek als eerste beslist te worden. De koploper van de Rijssense Competitie schoot uit de startblokken, wat overigens niet op zijn tijdsgebruik slaat. Terwijl zijn tegenstander een groot tijdvoordeel had opgebouwd, wist Jan Willem met goed spel al snel het figuurlijke mes op de keel van zijn tegenstander te duwen.

(U kan op de zetten klikken om deze voor u in beeld te krijgen)

Na een aantal zetten moest de zwartspeler dan ook zijn meerdere bekennen en kon Jan Willem zijn tweede punt in deze SBO Cup bijschrijven na een fraaie aanvalspartij. Dit eerste punt zorgde ervoor dat de andere spelers wat meer vertrouwen in een goede afloop hadden, een echt ‘ratje voor de sfeer’ dus!

Op de andere borden bleef het langer spannend. Terwijl de Vriezenveense voetballers zich in de kantine verzamelden om onder het genot van hits als Layla, Johnny Däpp en 99 Luftballons de La Liga-wedstrijd tussen Real Madrid en Valencia te bekijken, werd het volume van de muziek flink opgevoerd. Tussen de doffe dreunen van de bas tikten de klokken door en schoven de houtjes over de borden, waar Matthias het punt binnen leek te gaan halen.

Later in het eindspel wist Matthias één voor één de pionnen van wit op te rapen en in een eindspel met 5 pionnen tegen 1 wist hij het tweede punt voor Rijssen bij te schrijven.

Met nog twee partijen die gespeeld werden, waarin zowel Max als Jan-Geert kansjes hadden, leek er geen vuiltje aan de lucht voor de Rijssense hoofdmacht.

Max, die in diepe tijdnood zat, wist de zwarte pionnen op de damevleugel te winnen, terwijl zijn tegenstander vrijpionnen op de koningsvleugel kreeg. In een spannende stelling nam Max, die al een tijdje rond de 30 seconden bivakkeerde, een remise-aanbod aan door zijn tegenstander eeuwig schaak te laten geven zodat de Rijssense plaatsing voor de halve finale een feit was!

Jan-Geert, die net als in de achtste finale plaats had genomen op het eerste bord, kwam tegen het de sterkste Burer van VRIMOT te staan. In een partij waar Jan-Geert het middenspel overleefde kwam een erg interessant en complex toreneindspel op het bord.

Met veel schaakjes wist Jan-Geert de beste speler van Vriezenveen na een erg lange partij op remise te houden, een geweldige prestatie!

Zo konden de Rijssenaren met het felbegeerde ticket naar de halve finale en een 1-3 overwinning huiswaarts gaan. Deze halve finale zal op Rijssense bodem gaan plaatsvinden, en wel tegen het sterke Lonneker. Weet Rijssen het als ‘dark horse’ van de SBO het tot de finale te schoppen?