Wedstrijdverslag ENO-Rijssen SOS-Competitie

Op maandag 28 november mocht het Rijssense vlaggenschip de burenruzie zien uit te vechten in en tegen Nijverdal.
Het WK was inmiddels begonnnen, en net zoals ze in Qater zich goed voorbereiden deden de heren uit Rijssen dat ook. Een tactische wissel werd toegepast aangezien Mark afwezig was. Invaller Daan Willemsen mocht op bord 2 zijn debuut maken in de hoofdmacht. Maar liefst 138 minuten zuivere speeltijd bleek achteraf. Een verdienstelijk debuut.

Dan over naar de wedstrijd. Matthias K (bord 4) speelde tegen een oudere man die steevast 1.f4 opende. De teamleider is bekend met de opening. Maar hij zal zich zorgen moeten maken….want Matthias vernaggelde zijn hele koningsstelling in een paar minuten en Wim hield het voor gezien. Een vroege 1-0 voorsprong speelt toch lekkerde! Jan-Willem T (bord 3) speelde ook een rappe pot deze avond. Met wit kwam hij een pion achter in de opening, of was het een offer? Door een mooie aanval op te bouwen op de c-lijn kwam zwart er niet meer uit. 0-2!
Teamleider Martijn speelde maar eens op bord 8. Naar wat ruilen her en der en een gemiste winkans leek het al snel op remise af te stevenen. Martijn wou een verlening voorkomen en speelde op de counter nadat het zwarte paard een pion had gesnoept. Een dubbele aanval als kindertructje bezorgde Rijssen een 0-3 voorsprong. Inmiddels was ook voorzitter Rein L aankomen waaien. (Het was niet echt lekker weer) Rein, tevens ex-ENO-lid, zag hoe zijn onderdanen de pannen van het bord speelden. Hij keek ook hoe Daan W (bord 2) zijn debuut maakte. Geheel in zijn eigen stijl met hoodie en pet speelde hij zoals hij zelf zei: een natte krant. Een foutieve berekening gaf de spreekwoordelijke doodsteek. En hij zag zijn droomdebuut in vlammen op gaan. 1-3.
Voor de 2e wedstrijd op rij speelt Arjen K op bord 1. Een 1700-speler lustte hem wel rauw. Maar Arjen had andere snode plannen. Als een mes door de boter snoepte hij de pionnetjes. En even na 11-en was het 4-1!
Nog geen paar minuten later was het pleit beslecht, Max H. (bord 6) had de hele partij een mooie stelling tegen Marco L. Althans achteraf bleek het wat minder te zijn. Maar hij wist met de zware stukken mooi aan de overkant te komen en een soort trappetjesmat werd wel gezien door deze telg. 5-1 voor Rijssen! Prompt pakte Geert P. (bord 7) de overwinning ondanks de tijdnood. Een knappe overwinning want de hij speelde 5-3-2! Gigantisch verdedigen dus, maar het was alsof Denzel Dumfries de bal gaf aan Daley Blind en hij scoorde. Knappe overwinning tegen een 1646-speler. Als laatste was Jan-Geert M. (bord 5) bezig, hij had al veel tijd verbruikt. Maar dankzij de VAR was er nog wat extra tijd. Stug doorspelende wetende dat de strijdbijl al een aantal movejes eerder begraven kon worden gaf de jongeling toch op, hetgeen de eindstand op een puike 2-6 bracht! Voorlopige heeft de Rijssense equipe een winterstop. Donderdagavond 12 januari hoopt Rijssen een mokerslag uit te delen aan concurrent Pallas. Voor meer informatie: https://sosc.netstand.nl/divisions/view/303

M.B.