Marinus Waanders, het warme hart van Schaakclub Rijssen

Op de laatste ledenvergadering van de Schaakclub Rijssen werden enkele jubilarissen in het zonnetje gezet. Één daarvan was Marinus Waanders.

Marinus is maar liefst 47 (zevenenveertig) jaar lid van de club geweest. Hij heeft vele hoogte- en dieptepunten meegemaakt. Altijd weer heeft hij voor iedereen een vriendelijk woord en een warme lach. Als er eens wordt gemopperd is Marinus er altijd om de boel weer te relativeren en de stemming op te vrolijken. Hij is een schaakliefhebber in hart en nieren. Ook buiten de club om speelt hij regelmatig schaak met vrienden en familie.

Marinus speelt niet jaarlijks mee om de hoogste plaatsen. Altijd grappend zegt hij vaak: “Vanavond ben ik weer tweede geworden”. Toch heeft hij heel wat tegenstanders mat gezet of tot opgave gedwongen. Zo won hij ooit van de huidige voorzitter Rein Lingeman (het krantenknipsel daarover zit nog in het archief). Legendarisch is zijn bekeroverwinning op Albert ter Harmsel (mat in 10), toentertijd de speler met de hoogste rating.

Het bestuur en de leden hopen Marinus nog vele jaren op de clubavond te zien!