Rijssen doet goede zaken in Meesterklasse A

Op zaterdag 2 oktober trad de jeugd van SC Rijssen aan voor de eerste speeldag in de JeugdClubCompetitie. Dit evenement vond plaats in het Denksportcentrum te Amersfoort, een toplocatie kunnen we achteraf wel stellen. Rond 8:30 vertrok het voltallige team met de auto (bij velen bekend onder de naam patserbak) van het oudste teamlid en dus beloofde het een lange dag te worden. Ook Max Hoekstra was van de partij, die hij overigens niet gespeeld heeft. Hoewel de avond voor vertrek duidelijk werd dat zijn reden tot verhindering verleden tijd bleek en hij graag mee zou willen, betekende dit helaas wel dat spelen er voor hem niet inzat. De opstelling was enkele uren eerder reeds ingestuurd. Echter, iedereen was natuurlijk enorm verheugd dat we alsnog compleet konden afreizen.

De uitdaging was en blijft de komende speeldagen enorm, want meedoen met de grote jongens als Amsterdam, Rotterdam, Arnhem, Amersfoort en Almere is als Rijssen zijnde natuurlijk fantastisch. Dat het deelnemersveld ijzersterk is, werd snel duidelijk in de eerste ronde. Met op papier 3 spelers met 2000+ rating leek het op voorhand een kansloze missie. Het was aan ons het tegendeel te bewijzen.

Matthias Kruimer op bord 1 speelde met zwart een opening die relatief weinig gespeeld wordt. Zijn tegenstander bleek echter klaarwakker te zijn, wat ook mede zou kunnen komen door een liter koffie die naast de speeltafel stond. Er ontstond weinig vuurwerk totdat Matthias besloot om de stelling open te breken en lang te rokeren. Hoewel zijn tegenstander ook een aantal dubieuze zetten als
15. e5 en 18. Ka2 speelde, was het lange termijn voordeel duidelijk voor hem. Hij won ook vrij snel daarna toen hij zijn toren kon afruilen voor twee stukken en zijn f-pion door een penning dreigde te promoveren. Jan-Geert (bord 2) speelde de eerste zetten vrij vlug, zijn tegenstander speelde de verwachte lijn in de Caro-Kann opening. Mede door de voorbereiding die Matthias nog had liggen van het NK en hij de avond van tevoren opstuurde, ging het vrij voorspoedig. Echter door een erg slechte loperzet viel de hele structuur in het water. In het eindspel viel er mogelijk nog wat te halen door de tijdsdruk van zijn tegenstander, maar een verschrikkelijke blunder op zet 30 maakte een eind aan illusies. Ook Diederick Haase op bord 3 had een prima stelling, maar dat besefte hijzelf niet goed. Zijn teamspelers schrokken zich dan ook het welbekende hoedje toen hij rokeerde met een open
h-lijn en de diagonalen van de witte lopers. Onhoudbaar, 3-0! Dan de debutant, Maarten Meulenkolk. Ook dit liep niet voorspoedig, zijn tegenstander stond 20 zetten beter met een gemiddelde van -4.0. Echter, met beide spelers onder de minuut was het overzicht verdwenen. Nadat alle kruitdampen van een knotsgek eindspel waren weggetrokken, drong het besef door dat een randpion overbleef.
Rijssen-Arnhem 0,5-3,5.

Gauw door naar het Talententeam Noord, maar niet voordat er heerlijke tosti’s werden genuttigd. Diederick zag het allemaal wel zitten, maar kwam er statistisch geen moment aan te pas na de lunch. Was het onderschatting of kunde van zijn tegenstander? Ondanks zijn floptimisme wist hij de overwinning over de streep te trekken. Maarten kon opnieuw een remise toevoegen na 43 zetten, maar beide partijen besloten hopeloos nog 14 zetten te spelen met hetzelfde resultaat. Matthias opnieuw met zeer ingewikkelde ‘preparations’ leek een remise te kunnen halen, maar moest toch het onderspit delven. Alles hing nu af van Jan-Geert die opnieuw had besloten snel te spelen. De coördinatie van zijn stukken in het middenspel was niet briljant. Toen hij van de 10 zetten 9 maal de allerbeste wist te vinden, zette hij het toreneindspel naar zijn hand en mede door tijdsdruk was zijn tegenstander het spoor bijster en gaf op. Hiermee was de allereerste teamoverwinning van deze spelers een feit in de Meesterklasse!

Ronde 3, dezelfde tegenstander namelijk Talententeam Noord 2. Ditmaal leken Matthias zijn voorbereidingen subliem zijn werk te doen. Al snel stond hij een stuk voor, die hij even later weer handig weggaf waardoor de situatie dermate te overzien was. Met vele manschappen (lees: pionnen) wist hij zijn eerste overwinning op het hoogste jeugdniveau binnen te slepen. Maarten speelde een zeer goede opening, maar had net een zet eerder moeten toeslaan. Hoewel zijn dame viel, kreeg hij direct weer de overhand. Een partij waar erg veel inzit en menig schaakliefhebber met plezier aanschouwt. Hij bleek na drie partijen de enige die ongeslagen huiswaarts kon gaan. Toen ook Diederick zijn partij wist te winnen door een fantastisch eindspel, was ook deze overwinning een feit. Zijn dame en paard combineerden vrolijk verder tot er geen houden aan was. Als laatste opnieuw bord 2-speler Jan-Geert, echter niet met hetzelfde resultaat. Waar hij daarnet nog voor de anderen goud waard bleek, liet hij het ditmaal afweten en verzaakte enorm. Soms kan je status in luttele momenten veranderen van held in schlemiel. Wijselijk zeiden de anderen weinig, aangezien ze zich ook afvroegen hoe ze anders thuis zouden komen.

Wanneer er interesse is om de partijen te bekijken en analyseren, zie: https://lichess.org/study/p75cl4DB
We zijn Max zeer erkentelijk voor deze mooi ontworpen Lichess Study!

Voor alle uitslagen, zie: https://knsb.netstand.nl/scores/index/34

Kortom 4 matchpunten van de 6 die te verdienen waren. Een prachtig resultaat waar zeker mee te leven valt. Een voorlopige plek bij de bovensten is iets om trots op zijn. Zaterdag 13 november staan er weer 3 ronden op het menu. Tot zover.

JGM