Mat-Ador 2 – Rijssen 1: 0,5-3,5

Op de eerste donderdag in de tweede maand reisde het eerste viertallenteam af naar Wierden, naar het ‘altijd lastige Mat-Ador’. Voor de Rijssense ‘knapen’ (zoals ze in Wierden werden aangekondigd) was het hopen dat de stierenvechters (wat Mat-Ador eigenlijk betekent), de koe niet bij de horens zouden vatten en het initiatief aan Rijssen zouden laten. De verwachtingen waren hooggespannen, want met deze wedstrijd eindigt de eerste helft van de competitie, waarmee Rijssen dus een solide koppositie kan pakken. Dit zou echter nog een lastig varkentje om te wassen worden, de gemiddelde ratings lagen namelijk erg dicht bij elkaar. Maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt en het was dus te hopen dat de Rijssenaren hun hoofd koel zouden houden. De speelomgeving, de Hervormde Kapel in Wierden, was behoorlijk vergrijsd, maar de jonge Rijssenaren zijn wel vaker de vreemde eend in de bijt. Met een gemiddelde leeftijd van nog geen 18 jaar zijn ze veruit het jongste team in de competitie, maar volgens de oude wijsheid: ‘oude bokken hebben vaak stijve horens’, kan dit ook nog wel eens in hun voordeel werken!

Met de opstelling van verdienstelijk bord 3-speler Diederick Haase gooiden we eigenlijk parels voor de zwijnen. Diederick was er met zijn Italiaanse spel als de kippen bij en na slechts 8(!) zetten, zat zijn tegenstander als een rat in de val en gaf hij op! Van deze partij lustten zelfs de honden geen brood (Diederick zelf overigens ook niet), dus laten we maar snel verdergaan. Na een klein kwartier stond het dus al 0-1!

Snel door naar bord 2. Hier speelde jeugdig seniorlid Arjen Kruimer tegen de gevreesde voorzitter van de Wierdense schaakclub: Jaap de Boer (nu weet u ook waar al die dieren vandaan komen). Met solide spel wist Arjen met de zwarte stukken positioneel voordeel te vergaren en uiteindelijk te behouden. Arjen won niet zo makkelijk als Diederick (wel beide met Italiaanse openingen), maar als men over de hond komt, komt men over de staart. Toen Arjen na een mooie vork een kwaliteit voorkwam gaf zijn tegenstander direct op, 0-2!

Na deze twee redelijk soepele overwinningen had Rijssen nog maar een half puntje nodig om de twee matchpunten weer mee naar ‘t Honk te nemen. Met het ‘saaie’ vierpaardenspel (waar Matthias overigens de mier aan heeft), ging het er op bord 4 bij Matthias Kruimer wat rustiger aan toe. Maar zoals het spreekwoord luidt: ‘een arend brengt geen raven voort’, Matthias kwam in het vervolg, net als zijn broer op bord 2, een stuk voor en won de partij! Met deze 0-3 stand was de overwinning dus definitief binnen. Echter, dit weerhield Jan-Geert er niet van om zichzelf toch maar eens te bewijzen.

Een vos is niet licht met één strik te vangen. Dit bewees zich maar weer eens op het eerste bord. Ondanks het feit dat hij werkte als een paard, werd Jan-Geert Meulenkolk na afloop de gebeten hond. Na een verbeten, vooral lange partij die startte met de ruilvariant van de befaamde Philidor verdediging, moest Jan-Geert genoegen nemen met een half puntje. Ondanks dat de andere partijen al een tijd waren afgelopen, bleef Jan-Geert het schitterende eindspel doorspelen. Maar het bleek trekken aan een dood paard. Maar ja, laten we van de mug geen olifant maken want we mogen toch superblij zijn met het geweldige resultaat!

Uiteindelijk kon het Rijssense team nog redelijk op tijd naar huis en stonden ze rond de klok van half elf bij ‘t Honk. Hier werden ze feestelijk onthaald, na de eerste competitiehelft kan Rijssen alvast de gebraden haan uithangen! Hopelijk werkt deze overwinningsdrive ook op de andere Rijssense teams. Het achttallen- en tweede viertallenteam hopen namelijk maandag 10 februari respectievelijk dinsdag 11 februari hun wedstrijden in Almen en Enschede te spelen, waarbij voor het podium kan worden gestreden!

MK