Wedstrijdverslag Rijssen – Vrimot

Donderdagavond 9 januari stond, na een korte winterstop, de 3e competitiewedstrijd alweer op het programma. De degens van Rijssen konden gekruisd worden met die van de mannen uit Vjênne.

In de winterstop werd er door de meeste mannen rustig door geschaakt, te denken valt aan de geslaagde schaaknacht, een leuk rapidtoernooi in Enschede, en het online medium: lichess.org !

Ferald van Loo was helaas verhinderd deze donderdagavond, waardoor het team besloot een beroep te doen op de altijd degelijk spelende Mark van Sandijk.

Mark greep dit buitenkansje meteen aan. Hij mocht op bord 6 spelen. De pionnen op de abc-rij werden driftig naar voren geschoven. En hij sneedt de tegenstander vakkundig de pas af. Na een geniale aanval met het paard, verloor de tegenstander een stuk, en hield het meteen maar voor gezien. Mark deed een prima duit in het zakje. Een prachtige overwinning voor onze debutant in Rijssen 1! 1-0 voor Rijssen.

Rein Lingeman mocht aantreden op zijn befaamde bord 5. Een partij tegen een aardige man, die na eigen zeggen, wel van een open partij hield. Die kwam er ook, in een gelijkopgaande partij geschiedde het ook: gelijke monniken, gelijke kappen. Rein bleef prima buiten schot. Een zakelijke remise, waardoor de Rijssense equipe er goed voor stond! 1,5-0,5.

Jan Brinkman speelde op bord 1, zoals gewoonlijk. Hij zette het zeil in top, en trachtte een van de mannen van de familie Burer op de knieën te krijgen. De opening was Frans. Wie is Frans? Nou, gewoon de naam van een schaakopening als tactisch antwoord op het bekende 1. E4. Jan is wel iemand die vaak ‘one for the team’ neemt. Ook vanavond bekeek hij tijdens zijn partij de standen op de andere borden. Voor de klok van half 11, bood hij dan ook remise aan. Dit werd met matig applaus ontvangen van de tegenstander. 2-1 stand.

Harmen Vosman speelde op bord 3, terug van weggeweest zullen we maar zeggen, een klein beetje wedstrijdritme was hij wel kwijt. Na een zet of 9 gaf hij de tegenstander pardoes een pion cadeau. Maar Harmen kennende laat hij het vaak op het eindspel aan komen. Hij drukte de pionnen flink door, even als in de partij van Mark. Maar miste een zetje in het eindspel om oppositie te krijgen. Daardoor was de peer nog niet rijp. En werd het toch een ‘akkoordje’. 2,5-1,5.

Gert-Jan Leppink had een mooie partij op bord 4. Hij hield het huisje keurig bij het schuurtje en schaakte een prima wedstrijd. Met wit had hij, mijns inziens een openingsvoordeel te pakken. Maar de reis is nooit ten einde als men kerk en toren herkent. Vakkundig werd dit voordeel benut door aanvallend door te zetten. Opeens toen niemand het verwachtte, was het daar eigenlijk afgelopen. Je zou bij Gert-Jan nog wel eens kunnen schoolgaan. En wel, voor ons, werd op een mooie manier de zege beklonken. 3,5-1,5.

Jan-Willem Lingeman was diegene die mocht aantreden op het altijd lastige bord 2. Ook hij trof, net als Harmen en Jan iemand van de familie Burer. Jan Willem heeft veel in huis wat betreft openingen. Door met wit alles op de koningsvleugel te gooien, kwam hij er goed voor te staan. De tegenstander zat als een muis in de val. En door middel van een prachtig torenoffer, gevolgd door een schitterende mat, wat bij ons nog lang op het netvlies zal staan, was het pleit wel beslecht in Rijssens voordeel. De tegenstander ruimde het krijt. 4,5-1,5.

Martijn van den Belt speelde op bord 8 weer met f4, g4 zijn favoriete opening. Aanvallend stond het gewonnen, totdat hij niet kort, maar lang rokeerde. Eigenlijk brandde hij zijn kaars aan twee kanten. De tegenstander kon prima terugkomen. Op het eind werd het ook even spannend gemaakt door een stuk terug te geven. Maar men kan geen omelet maken zonder eieren te breken. Uiteindelijk kon de tegenstander niks meer doen aan de inmiddels veropgerukte g- en h-pionnen. En werd hij gedwongen tot opgave met nog maar 2 minuten op de klok. 5,5-1.5

De klok was inmiddels 11 uur ruim gepasseerd als alle blikken op Arjen Kruimer (bord 7) komen te staan. Jong bier moet gisten zeggen ze wel eens. Arjen kwam een stuk achter te staan. En de tegenstander leek zich zonder buitensporige inzet onbedreigd naar de overwinning te kunnen stiefelen. Het leek op een gevecht tegen de bierkaai. Maar de jonge hond van Rijssen 1 wou daar maar al te graag een stokje voor steken. Waar een wil is, is een weg! Door een mooie dreiging in het centrale d-h gebied bij de witspeler, won Arjen zowaar het stuk terug! Hij kon niet volledig doorkomen, omdat de tegenstander anders toren x toren h8 zou doen met schaak. Na al het geruil kwam er een vriendelijke lach op het gezicht van de jongeling. 2 pionnen voor, zou hij wel gaan winnen. En dat gebeurde dan ook! 6,5-1,5.

Al met al een uitstekende beurt voor de mannen van Rijssen. Ongeslagen komt niet vaak voor! En dat tegen het op papier sterke Vrimot. Gelukkig schaken we op karton.

Het houdt niet op met alle spreekwoorden in dit verslag. Hier nog wat overtallig overschot (pleonasme)

• In het strijdperk treden
  • Zonder strijd, geen overwinning

Maar we moeten het kastje bij het muurtje laten blijven.

Uitstekende wedstrijd van deze prima ploeg, altijd lekker: winnen na de winterstop.

Op 10 februari staat de uitwedstrijd tegen DSV Ons Genoegen op het programma.

Dat lijkt ons een woest genoegen, tevens een schitterende mogelijkheid om goede zaken te doen wat ons op podiumkoers kan zetten.

MvdB