Wedstrijdverslag Park Stokhorst – Rijssen

Een koude decemberavond, de 9e om precies te zijn, stond al wekenlang met rood omcirkeld in de agenda van 8 Rijssenaren.
Het beloofde een heet avondje te worden, op de nostalgische zolder van de schaakclub Park Stokhorst.

Na dagen van voorbereiding, gepuzzel om de juiste teamopstelling te maken was het dan eindelijk zo ver. Helaas kregen we een vervelend appje: Harmen Vosman, al enkele jaren vaste bord 3 speler was niet wedstrijdfit. Waardoor hij genoodzaakt was om af te zeggen. Na wikken en wegen werd besloten om een beroep te doen op, niet onverdienstelijk jeugdspeler, Jan-Geert Meulenkolk.
Sander Koster werd ook overwogen, maar er werd gekozen voor het wedstrijdritme.

Het was alsof het getergde Ajax op bezoek ging bij FC Twente en er een basisplek voor Noa Lang beschikbaar kwam. Hij scoorde een hattrick… (helaas)

Met de opstelling rond trok Rijssen naar het zwoele oosten, 3 auto’s sterk, de ex-teamleider was zelfs enkele, luttele minuten te laat bij ’t Honk kon de reis beginnen. We kwamen goed beslagen ten ijs, lees maar mee.

Nadat we, via de krakkemikkige zoldertrap, boven waren in Enschede, en ons druk hadden gemaakt over de stoelen. Wij hadden kleurrijke stoelen, onze tegenstanders hadden ‘luxe grotemensenstoelen’. Gert-Jan krakte bijna door een stoel, en werd gewisseld. De stoel dan.

Nadat we begonnen waren, met een kop koffie of een andere verfrissing met bijbehorend Lotus-chocladekoekje, verschenen er leuke openingen op de zwart-witte borden.

Gelijk maar even naar de debutant in de hoofdmacht van het geplaagde Rijssen (1 verliespartij op zak), hij speelde met zwart een puntgave opening en wist de tegenstander te dwingen door de koning te laten staan. Jan-Geert ontwikkelde zijn stukken goed, en dwong de tegenstander op de spreekwoordelijke knieën. 0-1 voor Rijssen!!! Na 115 minuten was daar de voorsprong, waardoor de harten van menig Rijssenaar sneller gingen kloppen.

Daarna besloten Rein Lingeman en Ferald van Loo, op bord 4 en 5 resp., er een, zoals dat zo mooi heet, zakelijke remise er op na te houden. Wellicht had dat te maken met de kerstgedachte: vrede op aarde. Knappe prestatie van Ferald die een hoger gerate tegenstander tegenover zich had. (Wij allemaal trouwens) Bij Rein was het een aanval van beide kanten, maar gezien de tijd van de tegenstander dacht Rein dat een ‘halfje’, voldoende zou zijn gezien de stand op de overige borden. Geen scheve schaats gereden door beide mannen.
Tevens wil ik Ferald bedanken voor het binnenkomen met een heerlijk bokbiertje! Een echte aanrader!

Ex-jeugdleider Martijn speelde op bord 7 een aanvallende partij: 4. G4!
Hij bevond zich daarna wel enigszins op glad ijs… maar dankzij een aanval over de koningsvleugel, die door matig positiespel van de tegenstander, en een verkeerde ruil, gunstig uitpakte. In de tijd van Sinterklaas worden cadeautjes gretig uitgepakt, zo ook nu. Degelijke zege: 1-3 voorsprong!

Ook Gert-Jan Leppink was in de kerstgedachte verzonken. Maar ook dankzij zijn voortreffelijke koningsaanval liet hij dankzij zijn twee sterke lopers geen spaan heel van zijn tegenstander. Gert-Jan dacht: Ik ben de kerstman niet. Hij won na een prima partij. Wist u dat Gert-Jan ook een prachtig verhaal over wijlen Joop Kuit kon vertellen? Hogerop komen in het bedrijfsleven door goed te kunnen schaken. Het voelde als een soort ‘opa vertelt’. Wie weet komen Arjen, Jan-Geert & Martijn nog wel ergens hogerop dankzij deze wijze les.

Even kijken op bord 1 & 2. Jan-Willem op bord 2, speelde tegen een man die leek op wedstrijdleider Jan Smit! Jan-Willem speelde vakkundig voort met zijn briljante paard op het sterke veld. En hij dwong de tegenstander tot opgave met een nog maar een paar minuten op de klok. 1-5 stand.

Helaas kon Jan Brinkman het ijs niet breken tegen Menno Monsma, al jaren een geduchte ‘angstgegner’ (of toch niet) van de Rijssense equipe.
Een kwaliteit tegen een paar pionnen. Maar daardoor kwam de dame van Jan (die van het schaakbord) de hele partij niet tot nauwelijks aan bod. Enige verliespuntje van de avond. Maar Jan heeft zich zeker kranig geweerd.

De laatste partij van de avond was op bord 6: Arjen Kruimer. Hij heeft dit seizoen het juk van ‘teamleider’ op zich genomen. Hij ruilde wat af over en weer, en kwam uiteindelijk een stuk voor en leek in de winnende positie. Maar hij besloot om dat nog even in de ijskast te zetten. Waardoor zijn tegenstander nog druk kon uitoefenen. Hetgeen resulteerde in een dame&toren tegen dame eindspel. De omstanders dachten al aan een zege. Maar Arjen dacht dat met de koning weglopen van de stukken het beste was. Maar ja, als het water zakt, kraakt het ijs. Waardoor er een soort eeuwig schaak aan bod kwam. Toch een half puntje gekaapt uit Enschede wat leidde tot een prima 5,5-2,5 overwinning.

Een belangrijke zege in de tweede klasse, waardoor de ploeg uit Rijssen kansen heeft om mee te strijden voor het podium.

Rond de klok van 00:00 reden de mannen van de zwart-witte-velden opgetogen richting hun huis. Klein dingetje was nog wel dat we niet bij Enschede de snelweg op konden, en dus binnendoor moesten rijden via Haaksbergen.

Maar goed,

Met kerstmis….leidden alle wegen naar huis.

MVDB