Online-schakers nog steeds op schema (met YouTube-filmpje)

Het begint er steeds meer op te lijken dat het Online-team van de Schaakclub Rijssen een serieus kanshebber is voor de titel in de 6e klasse A van de K.N.S.B. -online-competitie. Afgelopen zaterdagmiddag stonden ronde 5 en 6 op het programma en ook nu hadden beide tegenstanders het nakijken.

Het is overigens maar goed dat het een online-toernooi is. Want op zaterdagmiddag voor 4 rapid-partijen naar Barendrecht en Spijkenisse afreizen, dat zal de meeste Rijssense schakers toch wel afschrikken.

Tegen Barendrecht, op papier een sterke tegenstander, werd toch wel verrassend gemakkelijk en ruim geworden met 6,5-3,5. Jan Willem Timmerman (1), Jan Brinkman (1,5), Arjen Kruimer (1), Jan-Geert Meulenkolk (1) en Diederick Haase (2) zorgden voor deze fraaie overwinning.

In ronde 6 was het 2e team van Spijkenisse de digitale opponent. Weliswaar een middenmoter op de ranglijst, maar echt gemakkelijk ging het niet. Uiteindelijk trok Rijssen wel aan het langste eind met een 6-4-overwinning. Jan (2), Martijn van den Belt (1), Jan-Geert (1), Maarten Meulenkolk (2) en Diederick (0) waren hier verantwoordelijk voor.

Met een 100%-score uit 6 rondes gaat Rijssen-Online strak aan kop en alleen De Volewijckers uit Amsterdam  kunnen het kampioensspoor nog enigszins volgen.

Op 13 februari worden  de rondes 7 en 8 gespeeld. De tegenstanders zijn dan respectievelijk EGS 2 uit Goirle en De Vughtse Toren. In de 9e en laatste ronde, op zaterdag 27 februari, is Rijssen vrij. Aansluitend na de laatste ronde vindt de virtuele prijsuitreiking plaats, waarbij aan de teamleiders van alle klasse-groepen-winnaars een DGT-3000-schaakklok zal worden uitgereikt.

Overigens zijn de verrichtingen van onze club te volgen via https://knsb.netstand.nl/rounds/view/1710. En Jan Willem heeft van ronde 6 een mooie YouTube-opname gemaakt, waarbij hij professioneel commentaar geeft bij de 5 Rijssense partijen: https://youtu.be/7i2UwSPKTyI.