NIEUWE KNSB-RATINGLIJST 2020-08

Welkom terug beste schaakvrienden (en vakantiegangers) bij de samenvatting van de driemaandelijkse ratingupdates van de KNSB.

Met vandaag: Max Hoekstra zet een heroïsche prestatie neer, een nieuwe (!) Ratingviewer van de Schaakbond én een nieuwe rubriek: Speler van het Kwartaal. Laten we gauw beginnen…

Verwerkte resultaten:

Ondanks dat er de afgelopen drie maanden niet geschaakt is, zijn er toch resultaten en verschuivingen te bewonderen. Sterker, er zijn meer wedstrijden bij elk lid te vinden dan in de voorgaande edities van dit jaar, omdat in augustus traditiegetrouw onze interne competitie in één keer verwerkt wordt. Ook dit jaar weer onze dank hiervoor aan de zeer gewaardeerde wedstrijdleider.

Hier het overzicht:

https://schaken.nl/rating (Dit is de nieuwe Ratingviewer, zonder de verenigingsoverzichten, de downloadlijsten en de jeugdrating. Op een smartphone zijn ook de resultaten en ELO-verschillen per wedstrijd niet te zien!)

https://schaken.nl/rating/knsbrating/oude-ratingviewer (Oude ratingviewer, mét het cluboverzicht!)

(Klik op verenigingen, informatie, Rijssen en evt. 30025!)

Samenvatting:

Twaalf mensen zitten in de plus (waaronder terugkomend lid Jan Willem Timmerman), Ferald van Loo houdt exact zijn rating (ondanks een score van 10/17),  dertien spelers laten een lichte daling zien en Max Hoekstra noteert zijn eerste seniorenrating.

De top 3 stijgers: 1. Diederick Haase, voor de derde keer op rij!!! (+143) 2. Martijn van den Belt (+92) en 3. Wim van de Maat (+71).

De top 3 dalers: 1. Dick van Losser (-79) 2. Lesley Brummelaar (-78) en 3. Jan Smit (-74).

De top 3 klassering krijgt een wending, de huidige koploper is Jan Willem Timmerman, tweede zijn naamgenoot Jan Willem Lingeman en op plek drie vinden we de nog altijd regerend kampioen Jan Brinkman.

S.C. Rijssen heeft er dus op de ratinglijst twee leden bij t.o.v. 2020-05, Jan Willem Timmerman en Max Hoekstra. Ook zitten we voor de vijfde keer op rij in de lift bij de gemiddelde rating, mede dankzij de hierboven genoemden met ratings van respectievelijk 1926 en 1790. Het clubniveau neemt nog steeds toe en het dal van de afgelopen acht jaren zijn we hiermee echt definitief te boven.

Maar de extra aandacht vestigt zich toch op Max Hoekstra die dit seizoen als derde eindige, helaas door het afgelaste seizoen geen prijs mocht ontvangen, Jan Brinkman wist te verslaan en vervolgens met een daverende dreun en een gapende kloof onder hem de vierde plek opeist. Critici zouden zeggen dat het erg moeilijk is om iemand de eerste keer goed in te kunnen schatten en daar zal zeker wel een kern van waarheid inzitten, maar met 11,5/13 inclusief een overwinning met een verdwaalde zwarte pion tegen de kampioen, mag je toch spreken van een logische en volkomen terechte indicatie. Hij doet de prestatie van zijn mede-jeugdlid Jan-Geert Meulenkolk van vorig seizoen verbleken. De enige vraag die rijst: kan Matthias Kruimer volgend jaar óók als debuterend jeugdlid de derde plek opeisen?!

Nieuwe rubriek:

Vanaf 2020-11 zal er een rubriek verschijnen waarin we de Speler van het Kwartaal bespreken. Wie viel het meest op? Wie presteert volgens zijn doen het beste? Wie verdient het nou echt om hier te staan? Elke factor is even doorslaggevend. Wie mag als allereerste deze titel opeisen?

Het komend seizoen staat alweer voor de deur met allereerst een ledenvergadering op dinsdag 1 september. Wat staat ons dit jaar weer te wachten?

Jan-Geert Meulenkolk