Rating per 1 mei 2020

Het is weer mei en dat betekent, ondanks dat er niet meer gespeeld wordt, een nieuwe update van onze schaakprestaties en er is weer veel goed nieuws te melden.

De verwerkte resultaten zijn in de rating per 1 mei 2020:

1. SOS-achttallen S.C. Rijssen 1, klasse 2E, ronde 4 thuis tegen SV Vrimot 1 en ronde 5 uit tegen D.S.V. Ons Genoegen 1, beide wedstrijden werden overtuigend gewonnen met respectievelijk 6,5-1,5 en 2,5-5,5.
  2. SOS-viertallen S.C. Rijssen 1, klasse 3B, ronde 3 uit tegen S.V. Mat-Ador 2 en ronde 4 thuis tegen S.V. Almelo 3. In Wierden werd met 0,5-3,5 gewonnen, in Rijssen met 3-1. Ons jeugdige viertal had in ronde 5 genoeg aan een gelijkspel voor de titel, helaas weten we allemaal hoe het afliep…
  3. SOS-viertallen S.C. Rijssen 2, klasse 4B, ronde 3 uit tegen SG Max Euwe 3 en ronde 4 thuis tegen S.V. Almelo 5. De eerste ging verloren met 3-1 en de thuiswedstrijd eindigde in een gelijkspel.

Voor diegenen die dit jaar geen externe wedstrijden speelden, is er niks veranderd, overigens is het de bedoeling dat de gespeelde partijen voor de (afgebroken) onderlinge competitie nog wel worden ingezonden naar de K.N.S.B., om mee te worden genomen in de rating van 1 augustus.

Hier is het overzicht:  https://schaken.nl/rating

(klik op verenigingen, informatie, Rijssen)

Elf mensen zitten in de plus, zeven blijven gelijk, waaronder de wel degelijk actieve Gerrit Jan Leppink en nog eens zeven spelers laten een lichte daling zien.

De top 3 stijgers: 1. Diederick Haase (+51) 2. Wim van de Maat (+35) en 3. Martijn van den Belt (+25).

De top 3 dalers: 1. Gerben Smit (-13) 2. Rick Beltman (-10) en 3. Jan-Geert Meulenkolk (-9).

Stijging van de club in ratinggemiddelde is (207-49) : 25 leden = 6,32 en dit maakt het nieuwe ratinggemiddelde van S.C. Rijssen, 1386. Dit is sinds mei 2012 niet meer zo hoog geweest.

De top 3 is onaangeroerd met aan kop Jan-Willem Lingeman, inmiddels niet meer op de voet gevolgd door Jan Brinkman en daar dan weer ver achter vinden we Harmen Vosman.

Verder valt op dat Diederick Haase, Martijn van den Belt en Jan Smit alle drie de grens van 1400 zijn gepasseerd, Mark van Sandijk zelfs de grens van 1600 en dat Rein Lingeman de top 10 is binnengedrongen ten koste van Ferald van Loo.
De puikste prestatie is ongetwijfeld die van Jan-Willem Lingeman die zijn stijgende lijn maar blijft vasthouden en nu zelfs de 1900 de baas is. Dat lukte Jan Brinkman voor het laatst in mei 2015.

Bij de jeugd hebben er echter aardverschuivingen plaatsgevonden door deze verwerkte toernooien:

• Jeugdtoernooien SBO: JGP Nijverdal, JGP Ommen en Grand Slam Wierden.
  • JeugdClubCompetitie S.C. Rijssen 1, leeftijdscategorie A, ronde 3 thuis tegen H.E.C. 1. Deze wedstrijd werd met 4-0 gewonnen.
  • SOS-viertallen S.C. Rijssen 1, zie ook hierboven!

Hier is het overzicht: https://schaken.nl/jeugdratinglijst

(klik op verenigingen, informatie, Rijssen, 30025)

Het aantal leden met een jeugdrating is gestegen met 33%, Mattias Kamans en Rutger ter Harmsel hebben een startrating gekregen op basis van hun prestaties bij het JGP-toernooi in Nijverdal. Mattias ging zelfs al gelijk met een beker huiswaarts, capeau! Op datzelfde toernooi hebben Max Hoekstra en Jan-Geert Meulenkolk erg onder de maat gepresteerd, wat hun nieuwe ratings verklaard. Dat konden ze beide niet meer recht zetten op de Grand Slam, ondanks de winst over twee dagen van Jan-Geert. De grootste daler is Niels Meulenkolk, maar dat komt mede omdat in februari j.l. zijn startrating verkeerd werd ingeschat.

We hopen volgend seizoen in goede gezondheid deze reeks voort te zetten.

Jan-Geert Meulenkolk