Lierenshop Schaaknacht 2023

In een ver verleden ontstond het idee om een schaaknacht te organiseren. Normale mensen slapen ’s nachts, maar schakers gaan dan tot het uiterste. De nacht staat bekend om: gezelligheid, bier, versnaperingen, trucjes, wakker blijven. Een speciaal woord van dank voor de bediening van vanavond. Ongestoord tapten zij biertjes, schonken ze cola, en zorgden ze voor de inwendige mens. De organisatie bestond uit: Rick Schuttebeld, Jan-Geert Meulenkolk, Jan Smit, Remco ter Harmsel en Martijn van den Belt. Een staande ovatie voor deze mannen. Voor hen was de nacht wellicht nog een tikkeltje zwaarder dan voor hen die de schaaksport bedreven. Met een grap en een grol was de toon gezet voor een gezellige, doch lange, vermoeiende nacht. De goedgesmeerde broodjes werden opgesmikkeld met een bordje soep en het kaf van het koren was gescheidden rond de klok van 00:30. Er bleken uiteindelijk 42 nachtbrakers het toernooi te hebben uitgespeeld. Aan het eind van het toernooi was er een loterij met prijzen zoals paraplu’s, lekkernijen, wijn en door DGT gesponsorde schaakklokken. Hoofdsponsor van de schaaknacht is Lierenshop. Deze editie van de schaaknacht was extra speciaal omdat de burgemeester van de gemeente Rijssen-Holten, Jurgen van Houdt, de openingszet kwam verrichten. Mooi was ook de aanwezigheid van het oudste en trouwste lid van de vereniging, Marinus, die al 49 jaar lid is. Beste Rijssense nachtschaker was Martijn van den Belt op de 4e plek, hij plaatste zich knap voor de sterke hoofdgroep.

Cristian Richter legde nipt beslag op de eerste plek rond de klok van 5:30. Hij had net iets meer weerstandspunten dan Evert Rademakers. Paul Martin Wielebinski completeerde het podium. De schaaknacht in Rijssen  begon om 20:00 uur. Er waren 43 deelnemers, onder wie vier Duitsers. Het toernooi bestond uit twee delen. Eerst waren er 11 ronden Zwitsers om de groepen te bepalen voor het tweede deel, waarin werd gespeeld in zeskampen waarin men tweemaal tegen elkaar speelde. Een nacht van in totaal 21 partijen dus! Het speeltempo was 7 minuten p.p.p.p. De schakers kwamen de nacht goed door met regelmatig een hapje. Tijdens de eerste pauze, rond 22:20 uur, kon men alvast een oudejaarsavondgevoel krijgen, want er kon volop gesmuld worden van de oliebollen. De tweede pauze was rond 00:40 uur. Ditmaal  kregen de spelers soep met een broodje kaas of ham. Rond 03:00 uur tijdens de laatste pauze was er een broodje gehaktbal verkrijgbaar.

We danken het Honk voor de gastvrijheid en Lierenshop voor de sponsoring! We hopen volgend jaar weer een toernooi op poten te kunnen zetten.

MM

Zie deze link voor wat foto’s van de eerste paar uur. Er zullen meer foto’s volgen.