Rijssen goed vertegenwoordigd bij thuiswedstrijd Huttontoernooi

Zaterdag 30 oktober werd na drie jaar weer het landelijke Huttontoernooi georganiseerd voor jeugdschakers. Het concept? Alle schaakbonden in Nederland strijden tegen elkaar in de 5 verschillende leeftijdscategorieën A t/m E waarbij een categorie bestaat uit een team van 4 spelers. Het is zowel een competitie binnen de leeftijdsgroep alsmede een algehele strijd tussen de bonden, waar ieder matchpunt zijn waarde kent. Negen van de dertien schaakbonden in Nederland gingen de uitdaging aan. Aanwezig de Noordelijke en Oostelijke Schaakbond, de provinciale Limburgse en Noord-Hollandse Schaakbond, de regionale bonden genaamd Schaakbond Groot-Amsterdam, Rotterdamse/Haagse/Leidse Schaakbond en uiteraard Schaakbond Overijssel.

Rijssen kende dit maal een grote afvaardiging, wat vast en zeker te maken heeft met de rol van Matthias Kruimer in de Jeugdcommissie van de SBO. Liefst vijf spelers reisden naar het Montessori College in Hengelo voor deze thuiswedstrijd. Dit waren Matthias Kruimer, Max Hoekstra, Jan-Geert Meulenkolk en Diederick Haase (allen A) en Mattias Kamans (E). Rijssen leverde dus 25% van de spelers aan de SBO, wat zelfs meer had kunnen zijn. Aron Kreijkes (C) moest zich op het laatste moment helaas afmelden.

Even tussendoor wat leuke feitjes. Heeft iemand al geconstateerd dat dus de hele A-categorie van Overijssel bestaat uit Rijssense spelers? Hi-la-risch dat er schijnbaar geen andere (lees: betere) spelers te vinden zijn met het geboortejaar 2003 of 2004 in de omliggende plaatsen. Verder wordt er nog medegedeeld dat de eerstvolgende keer dat de SBO gastheer is in 2033 zal zijn. Geen idee wat dit toevoegt aan het verslag, maar u zult het ermee moeten doen.

Nu inhoudelijk, de A-sectie bestond slechts uit 4 bonden, waardoor er maar drie ronden werden gespeeld en het speeltempo 25+10 bedroeg. Ronde 1 bleek een brug te ver, alleen Diederick Haase op bord 4 kon een remise over de streep trekken en zodoende een vernedering voorkomen. Inmiddels had Mattias (bord 4 bij de E) geen problemen met zijn tegenstanders en al twee overwinningen bijgeschreven. Dit leverde voor SBO-E in de eerste ronde nog wel een gelijkspel (2-2) en dus een matchpunt op. In ronde 2 echter kon de speler uit eigen jeugdopleiding niet voorkomen dat hij als enige een bordpunt binnensleepte, maar was achteraf wel zeer tevreden met zijn ‘en passant’.

Ronde 2 bij de A zat boordevol entertainment. Diederick won wel vrij eenvoudig maar op de andere borden bleek het wat lastiger te gaan. Matthias was na een ingewikkelde partij niet opgewassen tegen een 2000-speler, wat natuurlijk geen schande is, en ging tot eigen ergernis door de tijd. Het ging ten slotte om de middelste 2 borden, waar Max en Jan-Geert al de hele wedstrijd beter stonden. Laatstgenoemde domineerde het eindspel met Dame+Loper, maar kon geen beslissende combinatie vinden in tijdnood. Max had het bord bijna leeg en leek met zijn loper en 4 pionnen de meerderheid aan pionnen van zijn tegenstander wel te kunnen verslaan. Na ruilen bleken er toch opeens erg weinig potentiële dames over. Op bord 3 gaf Jan-Geert zijn tegenstander toch weer de ruimte met de dame en moest zijn koning gauw een schuilplek geven. Opeens ontstond een briljante penning, wat dan toch de overwinning opleverde. Op precies hetzelfde moment staakte ook op het derde bord de strijd, waar Max met de laatste pion het team twee matchpunten schonk. SBO, beter gezegd #TeamRijssen, is dus beter dan Amsterdam en Almere (SGA) tezamen.
Staat genoteerd.
Mattias was op dreef en schakelde naar een hogere versnelling, de volgende twee partijen werden ook knap gewonnen. Zijn prestaties vielen ook op bij SBO-jeugdleider Yannic Husers, erg indrukwekkend. Waar hij ook in ronde 3 weer als enige persoonlijk succes boekte, hielp hij in de vierde ronde zijn team naar de winst; 2,5-1,5 op de Limburgse Schaakbond.

Ronde 3 bij de A-jeugd dan, weer een lastige klus. Diederick schoot weer uit de startblokken en bleek deze dag een goed schaakritme te hebben. Al snel 1-0. Max vocht zich enorm sterk terug na dubbel kwaliteit achter en leek remise over te houden. Echter na zijn laatste stukken af te ruilen ontstond er een meerderheid aan pionnen op de flank, zeer onfortuinlijk. Jan-Geert had inmiddels al verloren, te nonchalant gedacht over een pion die toch gevaarlijker bleek. Matthias mét H leek nog een matchpunt te kunnen afsnoepen, maar in het toreneindspel verdween het zicht op de tweede plek. Drie maal gewonnen staan en drie maal een nul, een bittere pil voor de speler op het hoogste bord. Wel een prijs, een bronzen beker voor de A-categorie. Stttt, niet doorvertellen dat er maar vier teams waren. De 10-jarige jeugdspeler kon helaas zijn laatste ronde zijn partij niet winnen van de koploper, maar dit doet niks af aan zijn fenomenaal optreden. Na de prijsuitreiking werd er nog doorgeefschaak gespeeld, kregen alle SBO-spelers van de organisatie een heerlijke pizza (althans bíjna allemaal, toch Max?) en praatte men na over deze geslaagde dag.

Huttontoernooi 2021, de statistieken:
Absolute topscorer Rijssen: Mattias Kamans met 4 uit 5
Relatieve topscorer Rijssen: Diederick Haase met 2,5 uit 3 (83,3%)
Prijzen: SBO-A derde plek en SBO-B een verdienstelijke tweede plek

Voor verdere informatie zie de site: https://nosbo.nl/jeugd/kampioenschappen/845-hutton-2021

Het mooie schaaknajaar is voor de A-spelers zeker nog niet voorbij. Over twee weken staat gewoon de volgende uitdaging weer voor de deur. Dan weer de Meesterklasse, tweede speeldag te Arnhem.
In het laatste jaar bij de jeugd wordt nog éénmaal alles uit de kast gehaald en half-Nederland doorgereisd om de schaakcarrières glans te geven en de prijzenkast mogelijk wat te vullen.

In afwachting van de komende verslagen…