Historisch: Jeugd neemt deel aan KNSB Meesterklasse A

Enkele jeugdleden gaan dit najaar meespelen in de hoogste Nederlandse divisie van de JeugdClubCompetitie van de KNSB, genaamd de Meesterklasse A. Dit kwam voor de desbetreffende spelers ook meer als een verrassing, omdat ze daar niet gekwalificeerd voor waren. De kwalificatie voor de Meesterklasse en Promotieklasse A gaat in tegenstelling tot de jongere varianten (C en D) niet via de regionale JCC. Dit vind plaats via het deelnemen aan een regionale 1e Klasse A, waarbij je kunt promoveren naar de Promotieklasse A en via deze route kan een team zich plaatsen voor de Meesterklasse A. Echter, deze keer was alles anders georganiseerd, mag u raden wat de oorzaak daarvan is? Uiteraard, het coronavirus. Dit heeft ervoor gezorgd dat er dit jaar alleen gestreden wordt in de hoogste divisie en omdat er zelfs toen nog plekken over waren, ontstonden er de welbekende vrijplaatsen. Deze gouden kans pakte het Rijssens team, onder leiding van de huidige lijstaanvoerder bij zowel de jeugd als de senioren en tevens SBO JCC-competitieleider Matthias Kruimer, natuurlijk met beide handen aan. Dit zou immers de enige kans zijn om op dit podium te kunnen deelnemen, aangezien de meesten volgend jaar al de volwassenleeftijd zullen bereiken en kwalificatie op zijn minst twee jaar duurt. In april 2019 werd er in Velp, met toen nog jeugdlid Arjen Kruimer, ook al eens een poging gedaan om de Promotieklasse A te bereiken. Dit eindigde voor de jongens in een deceptie, want ondanks dat er slechts 3 spelende teams en 2 promotieplekken waren, ging het ticket niet mee de auto in. Anderhalf jaar later een nieuwe poging tot succes. Max Hoekstra, Diederick Haase, Matthias Kruimer en de gebroeders Meulenkolk maken deel uit van de selectie die aast op eerherstel. Echter zal dit jaar de doelstelling heel anders zijn, namelijk niet bij de laatste 3 teams belanden en zo degradatie afwenden. Een top 10-klassering met in totaal zestien goed vertegenwoordigde teams zou toch de verwachtingen enigszins overtreffen.

Deze editie wordt gespeeld in poules, in plaats van met het Keizersysteem. Een poule bestaat uit 4 teams, er zijn 3 speeldagen en elke zaterdag worden er tevens 3 ronden gespeeld. Op elke speeldag treedt je dus op tegen alle aanwezige teams. Ook worden er per speeldag weer nieuwe poules gemaakt, bij de eerste speeldag op basis van geografische ligging, bij speeldag twee wordt ook de ranglijst meegewogen en op de slotdag wordt uitsluitend gekeken naar de prestaties. Alhoewel speeldag 1 dus theoretisch gezien gunstig zou moeten zijn met betrekking tot de reistijden, blijkt de praktijk anders uit te wijzen.

Al vroeg in de ochtend op zaterdag 3 oktober zullen de borden gereed staan op het strijdtoneel in Wergea, gelegen vlakbij Leeuwarden. Een mooie dorpje, maar helaas moeilijk bereikbaar. Er ligt echter al een waterdicht plan op tafel om bij Station Leeuwarden de komische OV-fietsen te gaan gebruiken. Een halfuurtje fietsen is het zeker wel, maar met het mooie Friese landschap is dat zeker geen straf. De lezer vraagt zich ondertussen vast af, tegen welke clubs ‘uit de buurt’ wordt er dan wel niet gestreden?

Speeldag 1:
Deelnemers Meesterklasse A, poule A: Talententeam Jeugd Schaak Noord A1, Meppel A1 en de Arnhemsche Schaakvereeniging A1. Voor de opmerkelijke lezer, nee dit is geen typfout.
Opstelling: 1. Max Hoekstra, 2. Jan-Geert Meulenkolk, 3. Diederick Haase en 4. Matthias Kruimer.

Algemene info:
Speeltempo: 55 min + 10 sec p.p.p.p.
Speeldagen: De zaterdagen 3 oktober, 7 november en 28 november.
Op de eerste 2 speeldagen kan je elk team slechts één keer als opponent hebben.
Voor meer informatie, zie de KNSB-Jeugdclubcompetitiegids 2020 op de pagina https://schaken.nl/competitie/jeugdclubcompetitie